Isnin, 3 Januari 2022

KOMSAS TINGKATAN 4 - NOVEL LEFTENAN ADNAN WIRA BANGSA (ABDUL LATIP TALIB) Edisi Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Negeri Sembilan

Sinopsis

    Novel Leftenan Adnan Wira Bangsa berlegar-legar sekitar watak utama, iaitu Adnan. Pada peringkat awal penceritaan, novel ini mengisahkan kehidupan Adnan semasa kecil. Beliau dilahirkan di sebuah kampung di Sungai Ramal, Selangor. Rata-rata penduduk kampung itu masih berada dalam kemiskinan. Kehidupan mereka bergantung pada sawah dan kebun getah yang luasnya sekadar cukup makan sahaja. Keadaan ini turut dirasai oleh Pak Saidi dan Mak Milah, iaitu bapa dan ibu Adnan yang membesarkan tiga orang anak, iaitu Adnan, Ahmad, dan Amarullah. Adnan merupakan anak sulung keluarga Pak Saidi. Sewaktu masih kecil, Adnan merupakan anak yang rajin membantu keluarganya dan taat akan perintah orang tuanya. Walaupun usianya baru mencecah sepuluh tahun, setiap pagi Adnan akan pergi ke kebun getah untuk membantu orang tuanya menoreh getah. Selain itu, dia mengerjakan sawah bendang. 

    Pak Saidi sebenarnya berketurunan pahlawan. Beliau sengaja merahsiakan keturunannya kerana khuatir akan diburu oleh pihak penjajah kerana moyangnya menjadi orang buruan Inggeris. Darah kepahlawanan itulah yang mengalir dalam jiwa Adnan. Semangat patriotik yang dimiliki oleh Pak Saidi amat tebal. Pak Saidi amat mengambil berat tentang sejarah tanah air. Beliau senantiasa menekankan peri pentingnya orang-orang Melayu mengubah kehidupan di negara sendiri. Para penjajah telah mengambil kekayaan negeri ini dan menjadikan kaum peribuminya hidup dalam kemiskinan. Nasib orang-orang Melayu terpinggir dan tidak terbela. Pak Saidi tidak mahu anak-anaknya mewarisi pekerjaannya. Pak Saidi memiliki keazamanan yang tinggi terhadap masa depan anak-anaknya. Pengetahuan Pak Saidi tentang sejarah tanah air dikagumi oleh penduduk kampungnya.

    Sejak kecil, Pak Saidi tidak mengabaikan tanggungjawab memberikan didikan terbaik untuk anak-anaknya. Pak Saidi mahukan anak-anaknya berbakti kepada agama, bangsa, dan tanah air. Pak Saidi sedar bahawa dengan ilmu pengetahuan sahajalah negara akan dapat dibangunkan. Pihak penjajah sememangnya tidak suka orang-orang Melayu menjadi pandai. Atas dasar itu, Pak Saidi berhasrat mahu menghantar anak-anaknya mendapatkan ilmu pengetahuan di sekolah aliran Inggeris. Tindakan Pak Saidi itu mendapat tentangan daripada masyarakat kampung yang khuatir anak-anak Pak Saidi akan diresapi pengaruh agama Kristian, dan seterusnya menjadi murtad. 

    Adnan bersekolah di sebuah sekolah aliran Inggeris. Di sekolah, Adnan terkenal sebagai pelajar yang rajin dan pintar. Sikap ringan tulangnya amat disenangi oleh teman-teman dan juga guru-guru sekolah. Adnan menyatakan cita-citanya untuk menjadi askar. Setelah tamat persekolahan, dia diterima menjadi guru pelatih di Sekolah Melayu Sungai Ramal. Namun begitu, bidang perguruan bukanlah minatnya. Cita-citanya hanyalah satu, iaitu untuk menjadi askar. Adnan terpilih menjadi askar dalam temu duga yang diadakan di Port Dickson. Adnan berkahwin dengan Sophia. Adnan membawa isteri dan anak-anaknya ke Singapura. Namun, Adnan terpaksa menghantar anak-anak dan isterinya pulang ke kampung apabila mendengar berita Jepun akan menyerang Singapura. 

    Pada Sabtu 6 Disember 1941, suatu persidangan telah berlangsung di Manila yang dihadiri pegawai-pegawai Tentera Laut Amerika Syarikat dan British. Laporan perisikan menyatakan bahawa angkatan laut Jepun telah belayar menuju ke Asia. Risikan mendapati sekurang-kurangnya 25 buah kapal pengangkut yang diiringi oleh kapal tempur, kapal penjajap, dan kapal pembinasa sedang menuju ke Laut China Selatan. Hal ini merupakan isyarat yang jelas bahawa Jepun akan terlibat dalam Perang Dunia Kedua. 

    Batalion Kedua Askar Melayu ini ditempatkan di Kelantan menentang pendaratan askar Jepun dan mereka terlibat dalam pertempuran di Pantai Cahaya Bulan pada 8 Disember 1941. Pada hari pertama askar Jepun mendarat, mereka telah ditentang hebat oleh askar Melayu yang dibantu oleh tentera India British yang berkubu di sepanjang pantai. Pada hari kedua, kapal-kapal perang Jepun telah melepaskan tembakan di sepanjang pantai menyebabkan banyak askar terkorban. Askar Melayu terus bertahan dan berjaya menggagalkan pendaratan askar Jepun. Namun begitu, pada hari yang ketiga, Askar Melayu yang sedang bertempur diarahkan supaya berundur. Askar Jepun akhirnya berjaya mendarat di Kelantan setelah tiga hari bertempur. 

    Pada mulanya British begitu yakin akan kekuatan tenteranya untuk menangkis serangan askar Jepun. Sebaik-baik sahaja mendapat laporan bahawa tentera Jepun akan mendarat di Kota Bharu, Inggeris telah menghantar askarnya berkubu di sepanjang pantai. British juga menghantar dua buah kapal perang, iaitu Prince of Wales dan Repulse untuk mempertahankan Tanah Melayu. Malangnya, kedua-dua buah kapal perang kebanggaan British itu berjaya ditenggelamkan oleh kapal terbang Jepun yang melakukan serangan kamikaze. Berita tenggelamnya dua buah kapal perang itu telah mengejutkan British sekali gus melemahkan moral dan semangat askarnya. 

    Pihak Inggeris percaya bahawa kubu pertahanannya di Singapura kebal. Malah Inggeris yakin bahawa kubunya di Singapura itu tidak akan dapat ditembusi oleh askar Jepun. Dalam pertempuran di Kelantan dan di Singapura, askar Melayu telah menunjukkan keberanian dan semangat keperwiraan yang hebat. Sebanyak 152 orang askar Melayu, termasuk 7 orang pegawai Melayu yang dipinjamkan ke Rejimen Askar Melayu terkorban. Antara pegawai askar Melayu yang terkorban itu termasuklah Leftenan Adnan bin Saidi. Beliau bersama-sama 42 orang anggotanya telah berjuang sehingga ke titisan darah yang terakhir. Pada 15 Februari 1942, askar Jepun berjaya menakluki Singapura setelah berlaku pertempuran yang hebat. Akhirnya, British terpaksa menyerah kalah kepada Jepun.


Inti Pati Bab 

Bab 1: Darah Pahlawan 

 • Kisah Adnan (yang masih kecil) bersama-sama keluarganya, iaitu dia merupakan anak lelaki sulung kepada Pak Saidi dan Mak Milah. Sejak kecil, Adnan telah menunjukkan keberaniannya. 
• Pak Saidi berasa amat gembira kerana dikurniakan tiga orang anak lelaki. Yang sulung bernama Adnan, yang tengah bernama Ahmad, dan yang bongsu dinamakan Amarullah. 
• Adnan sering berinspirasi tentang kepahlawanan beberapa orang pahlawan Melayu silam seperti Datuk Siamang Gagap, Tok Janggut, Datuk Bahaman, dan Mat Kilau. Pahlawan-pahlawan ini sanggup berjuang dan mempertaruhkan nyawa mereka demi agama dan bangsa. 
• Pak Saidi bertekad untuk mengubah nasib bangsanya yang dihimpit masalah kemiskinan, iaitu sebagai petani, mereka tidak harus kekal menjadi petani yang miskin. 
• Pada tanggapan Pak Saidi, anak-anak perlu diberikan didikan yang sempurna agar mereka lebih berpendidikan dan akhirnya mampu membawa perubahan kepada keluarga, bangsa, dan negara. 
• Menurut Pak Saidi, generasi mudalah yang memikul amanah untuk memerdekakan negara daripada cengkaman penjajah. 
• Pak Saidi menjelaskan bahawa dia sebenarnya cucu Datuk Siamang Gagap. Moyangnya pernah membantu Dol Said menentang Inggeris di Naning. Hal ini terpaksa dirahsiakan kerana masyarakat memandang serong terhadap keturunannya yang dianggap sebagai penderhaka dan menjadi buruan Inggeris. 

Bab 2: Kampung Sungai Ramal 

 Adnan merupakan anak yang baik dan berakhlak mulia. Walaupun usia Adnan masih muda, Adnan banyak membantu ayahnya di kebun getah dan sawah padi. 
• Adnan tidak seperti anak-anak muda kampungnya yang lain yang banyak menghabiskan masa dengan berborak-borak kosong di kedai kopi. Kerajinan Pak Saidi dicontohi oleh Adnan. 
• Pak Saidi menegur anak-anak muda yang banyak mensia-siakan waktu muda mereka. Negara akan kekal dijajah seandainya anak-anak muda ini tidak memiliki kesedaran untuk melakukan perubahan. 
• Menurut Pak Saidi, kebijaksanaan Inggeris telah menyebabkan kuasa yang dimiliki oleh Raja-raja Melayu semakin terhakis. 
• Pak Saidi menjelaskan kekagumannya terhadap tokoh-tokoh tanah air seperti Syed Syeikh al-Hadi yang banyak menulis tentang perkembangan tanah air dan pelopor semangat kebangsaan Melayu. 

Bab 3: Harapan Seorang Ayah 

• Adnan mempunyai dua orang adik lelaki, iaitu Ahmad dan Amarullah. Ketiga-tiga beradik ini mempunyai kepandaian bersilat. Selain dapat menyihatkan badan, ilmu persilatan ini dapat digunakan ketika menentang musuh. 
• Pak Saidi teringat akan hasil penulisan tokoh yang amat diminatinya, iaitu Syed Syeikh al-Hadi. Syed Sheikh al-Hadi yang meminta orang-orang Melayu dan generasi baharu kerana merekalah pemimpin yang akan mentadbirkan negara. 
• Disebabkan hasil penulisan Syed Sheikh al-Hadi banyak mempengaruhi cara berfikir Pak Saidi, maka dia harus memikul tanggungjawab menyebarkan pemikiran ini kepada orang ramai sebagai langkah persediaan negara untuk mencapai kemerdekaan. 

Bab 4: Dusun Durian di Tanah Perkuburan 

• Adnan rajin mengikut ayahnya ke kebun durian yang berhampiran dengan tanah perkuburan. Pak Saidi merupakan seorang yang pemurah kerana tidak menghalang sekiranya ada orang datang untuk mengambil buah-buahan itu. 
• Pak Saidi menjelaskan bahawa moyangnya berasal dari Pagar Ruyung, Minangkabau. Moyang mereka pernah membantu Dol Said pahlawan Naning menentang Inggeris dalam Perang Naning Pertama dan Perang Naning Kedua. Moyang mereka menjadi buruan Inggeris. 
• Pak Saidi juga menceritakan kisah penentangan Datuk Siamang Gagap terhadap Inggeris. Datuk Siamang Gagap tidak mahu tunduk terhadap Inggeris lalu bersembunyi di Kampung Juaseh di daerah Jempol. Seorang anak Datuk Siamang Gagap mudik ke Sungai Beranang lalu menetap di Kampung Sungai Ramal. 
• Pak Saidi menyatakan bahawa penentangan orang-orang Melayu terhadap Inggeris perlulah sesuai dengan tuntutan semasa. Orang-orang Melayu tidak perlu menggunakan senjata, sebaliknya menggunakan cara rundingan politik bagi menuntut kemerdekaan. Oleh sebab itu, orang Melayu perlu bersatu dan berilmu pengetahuan agar penjajah memandang hormat kepada kita. 

Bab 5: Harapan Seorang Ibu 
• Pak Saidi mahu anak-anaknya menjadi anak yang soleh agar mereka dapat mencurahkan bakti kepada agama, bangsa, dan tanah air. Anak-anak juga diberikan pendidikan agama dan ilmu persilatan. 
• Ilmu ini menjadi benteng diri daripada mudah dipengaruhi oleh anasir-anasir yang kurang sihat. Ilmu persilatan pula penting untuk kesihatan dan mempertahankan diri. 
• Pak Saidi mahukan anak-anaknya menuntut ilmu bukan setakat di sekolah rendah sahaja. Dia berhasrat untuk menghantar anak-anaknya belajar di sekolah Inggeris kerana di sana mereka boleh menyambung pelajaran di sekolah menengah dan sekolah tinggi. 
• Pak Saidi tidak mahu anak-anaknya ketinggalan dalam arus pendidikan semasa. Dia mahu mengubah nasib anak-anaknya dan tidak mewarisi pekerjaannya. 
• Anak-anak Pak Saidi tidak membantah apabila Pak Saidi menyatakan hasrat mahu menyekolahkan mereka di sekolah aliran Inggeris. Adnan berasa teruja kerana adik-adiknya, iaitu Ahmad dan Amarullah akan mengikuti jejaknya juga. 

Bab 6: Guru Besar Steward 

• Guru Besar yang bernama Steward berbangga kerana ada orang Melayu yang sanggup menghantar anak-anak mereka ke sekolah aliran Inggeris. Beliau menerima Adnan belajar di sekolah berkenaan. 
• Pak Saidi sanggup menghantar dan mengambil Adnan dengan menunggang basikalnya disebabkan jarak antara rumah dengan sekolah agak jauh. 
• Sebelum pergi menoreh getah, Pak saidi akan menghantar Adnan dan menjemputnya setelah selesai kerjanya. Pak Saidi sanggup berkorban demi masa depan anaknya. 
• Semangat Pak Saidi mendapat pujian daripada Cikgu Nazri, iaitu seorang guru Melayu yang mengajar di sekolah itu.
• Pak Saidi tetap tidak mengabaikan pelajaran agama anak-anaknya. Setiap malam, dia mengajar anak-anaknya mengaji al-Quran. Dia mahu anaknya mendapat ilmu dunia dan ilmu akhirat. 

Bab 7: Mereka Tidak Mengerti 

• Penduduk Sungai Ramal gempar apabila mendapat tahu bahawa Pak Saidi menghantar anaknya belajar di sekolah Inggeris. Hal ini dikatakan demikian kerana ada sekolah pondok dan sekolah Melayu di sekitar kawasan tersebut. Mereka khuatir anak Pak Saidi akan dikristiankan atau menjadi murtad. 
• Beberapa orang penduduk kampung mengadukan hal tersebut kepada ketua kampung. Jika Pak Saidi meneruskan cita-cita tersebut, mereka ingin menghalau Pak Saidi sekeluarga dari kampungnya. Mereka takut kalau anak-anak mereka akan dipengaruhi oleh anak-anak Pak Saidi supaya menjadi murtad. 
• Tuk Ketua tidak termakan hasutan orang kampung kerana beliau sedar bahawa keluarga Pak Saidi memiliki akhlak yang terpuji. Sebaliknya, Tuk Ketua menempelak Abu kerana anaknya, Nordin mencuri buah rambutan orang-orang kampung. 
• Nordin pula mendendami Pak Saidi kerana menganggap Pak Saidilah yang melaporkan hal tersebut kepada Tuk Ketua. 

Bab 8: Seteguh Karang 

• Pak Saidi tidak mempedulikan rungutan penduduk kampung. Pak Saidi tegas mahukan anak-anaknya mendapat pendidikan di sekolah aliran Inggeris. 
 • Hal ini dikatakan demikian kerana orang putih lebih maju daripada orang Melayu dari segi pendidikan. Mereka menjajah Tanah Melayu kerana mereka memiliki pengetahuan yang tinggi. Kekayaan bumi ini dikaut kerana ilmu pengetahuan. 
• Pelajaran di sekolah Melayu hanya setakat sekolah rendah. Sedangkan sekiranya bersekolah aliran Inggeris, mereka berpeluang untuk menyambung pelajaran ke sekolah menengah dan ke sekolah tinggi. Mereka berpeluang untuk menjawat jawatan yang tinggi. 
• Bagi Pak Saidi, anak-anak perlu disediakan ilmu pengetahuan kerana mereka bakal mentadbirkan negara ini pada masa akan datang. 
• Pak Saidi menegur sikap Karim kerana dia beranggapan bahawa anak-anak perempuannya tidak perlu diberikan pendidikan yang tinggi. 
• Berlaku perdebatan antara Pak Saidi dengan Tuk Ketua yang kurang puas hati terhadap Pak Saidi. Pak Saidi tetap mempertahankan pandangannya, iaitu menghantar anak ke sekolah aliran Inggeris bukan bermakna menjadikan anak mereka penganut agama Kristian. 

Bab 9: Anak-anak Kampung 

• Suatu malam, Pak Saidi terjaga daripada tidur apabila dikejutkan oleh bunyi bising. Pak Saidi dan Adnan mengamati bunyi tersebut dan terlihat suatu lembaga. 
• Adnan sempat membaling kayu belutinya ke arah seorang daripada dua lembaga itu. Adnan yakin bahawa balingannya mengenai sasaran. 
• Keesokan harinya, Adnan melihat tayar basikal ayahnya dikerat dengan pisau angkara perbuatan khianat. 
• Beberapa orang pelanggan bercerita tentang Nordin. Kaki kanannya bengkak hingga sukar berjalan. Pak Saidi teringat akan peristiwa dua hari yang lalu ketika Adnan sempat membaling kayu beluti ke arah dua orang lembaga itu.
• Di sekolah, Adnan terkenal sebagai pelajar yang rajin dan pintar. Dia amat disenangi oleh teman-teman dan guru-gurunya. 

Bab 10: Masuk Jawi Basikal Baharu 

• Adnan dikhatankan ketika umurnya mencecah dua belas tahun. Sebagai anak lelaki, Adnan kurang merasai kesakitan ketika berkhatan. 
• Ayahnya membelikan Adnan sebuah basikal baharu sebagai hadiah. 
• Adnan akan berkhatan. Adnan resah apatah lagi Tuk Mudim sudah sampai. Walaupun Tuk Mudim berjenaka, bagi Adnan itu bukanlah lawak. Rakan-rakan Adnan mengintai dari luar. 
 • Adnan menjadi bersemangat apabila ayahnya berjanji untuk membelikan basikal baharu apabila dia selesai berkhatan. Adnan bersemangat dan tidak gentar apabila dikhatankan. Dia tersenyum selepas dikhatankan. Kira-kira dua minggu kemudian, luka Adnan sembuh. 
 • Pada hari yang dijanjikan, ayahnya membawa pulang sebuah basikal baharu. 

Bab 11: Yakin Boleh 

• Cikgu Nazri menyatakan bahawa pada bulan depan akan diadakan pertandingan syarahan dalam bahasa Inggeris. 
• Adnan menyatakan kesanggupannya untuk menyertai pertandingan tersebut walaupun rakan-rakannya memperlekehkan tindakannya itu. 
• Cikgu Nazri memuji sikap berani mencuba Adnan walaupun dia masih belum fasih berbahasa Inggeris. 
• Pak Saidi sekeluarga hadir ke tempat berlangsungnya pertandingan syarahan bagi memberikan sokongan moral kepada Adnan. 
• Adnan telah menjadi juara dalam pertandingan syarahan bahasa Inggeris itu. 

Bab 12: Jaguh Kampung 

• Perlawanan bola sepak antara Kampung Sungai Merap dengan Kampung Sungai Ramal telah menjadi buah mulut orang ramai. Budin dari pasukan Kampung Sungai Merap tidak berpuas hati kerana kekalahan di tangan pasukan Kampung Sungai Ramal. 
• Mereka mengatur pula perlawanan tinju antara kedua-dua pasukan. Budin daripada pasukan Kampung Sungai Merap akan bertinju dengan Adnan daripada pasukan Kampung Sungai Ramal. 
• Akhirnya, Budin dan Adnan bersepakat untuk tidak meneruskan perlawanan tinju itu dan mereka menjadi sahabat. 

Bab 13: Darah Muda 

• Masyarakat kampung sudah dapat menerima dengan baik anak-anak Pak Saidi belajar di sekolah aliran Inggeris. Pak Saidi berbangga kerana dia berjaya membuka mata orang-orang kampung. 
• Adnan berjaya menamatkan pelajarannya dengan cemerlang. Adnan telah terpilih sebagai guru pelatih dan diarahkan mengajar di Sekolah Melayu Sungai Ramal. 
• Bidang perguruan bukanlah menjadi minat Adnan kerana cita-citanya adalah untuk menjadi askar. 
• Adnan semakin berminat untuk mengetahui perkembangan politik tanah air. Minatnya untuk melihat negara ini bebas daripada penjajahan begitu ketara sekali. 

Bab 14: Askar Melayu Diraja 

• Dalam Persidangan Majlis Mesyuarat Persekutuan pada 23 Januari 1933, Rang Undang-undang Askar Melayu telah diluluskan. Kerajaan telah menubuhkan pasukan Askar Melayu. 
• Pihak British sedang mencari anak-anak muda Melayu yang berminat untuk menyertai Askar Melayu yang baru ditubuhkan itu. Adnan tidak melepaskan peluang dan mendaftarkan nama bagi menyertai Askar Melayu. 
• Adnan akan berangkat ke Port Dickson untuk menjalani temu duga bagi membolehkannya terpilih menjadi askar. Ayah dan ibunya merestui cita-cita Adnan untuk menjadi askar. 

Bab 15: Buku Bertemu Ruas 
• Adnan terpaksa menahan ejekan dan cemuhan daripada beberapa orang pemuda di kampungnya. Bagi mereka, askar merupakan tali barut orang putih dan pembelot bangsa. 
• Adnan bersama-sama dengan tiga orang rakannya yang lain telah menumpang sebuah lori untuk pergi ke Port Dickson. 
• Setibanya di Port Dickson, mereka berempat terus ke Kem Haig Lines. Perasaan mereka berdebar-debar ketika menjalani proses temu duga. 
• Akhirnya, Adnan telah terpilih menjadi tentera. Dia akan menjalani latihan ketenteraan. Kejayaannya telah menjadi buah mulut orang di pelusuk kampung. 
• Pak Saidi mengadakan majlis doa selamat bersempena dengan pemergian Adnan ke Port Dickson untuk menjalani latihan ketenteraan. 

Bab 16: Perwira 

• Seorang pegawai mengalu-alukan kedatangan rekrut-rekrut baharu. Beliau mengucapkan tahniah dan memberikan kata-kata perangsang. 
• Daripada 1000 permohonan, hanya 25 orang yang terpilih dalam pasukan yang digelar pengasas Kompeni Percubaan Pasukan Askar Melayu. Mereka merupakan skuad pertama yang akan menjalani latihan ketenteraan. 
• Pada 1 Mac 1933, semua rekrut bersedia untuk menjalani latihan ketenteraan. 
• Akhirnya, Adnan berjaya menamatkan latihan ketenteraan selama setahun. Adnan telah terpilih sebagai rekrut terbaik dan seterusnya diserapkan ke dalam pasukan Askar Melayu. Adnan telah diarahkan bertugas di Singapura. 

Bab 17: Kehidupan Baharu 

• Adnan telah dinaikkan pangkat sebagai sarjan. Namun begitu, bukan pangkat yang dikejarnya, sebaliknya kewajipan menjalankan tanggungjawab dan amanah perlu diberikan keutamaan. 
• Adnan telah terpilih mewakili platun Askar Melayu dalam perbarisan memberi hormat bagi menyambut upacara pertabalan King Geoge VI di London. 
• Pihak British berpuas hati dengan kegigihan yang ditunjukkan Askar Melayu. Mereka mengambil lebih banyak pemuda Melayu untuk berkhidmat dalam Rejimen Askar Melayu. Bilangannya bertambah menjadi 232 orang. 
 Adnan telah dinaikkan pangkat sebagai Leftenan Muda dan dilantik mengetuai Platun ke-7, Kompeni ‘C’. Hal ini berdasarkan prestasi cemerlang yang telah ditunjukkannya selama berkhidmat sebagai Askar Melayu. 
• Pak Saidi telah menjodohkan Adnan dengan seorang gadis bernama Sophia. 

Bab 18: Berhari Raya di Kampung 
• Perkahwinan Adnan semakin bahagia apabila dikurniakan dua orang cahaya mata. Anak lelaki sulung bernama Mokhtar dan anak yang kedua pula bernama Zainudin.
• Adnan berkhidmat di Singapura manakala isteri dan anak-anaknya menetap di Kajang. 
• Adnan membawa keluarganya berpindah ke Singapura. Dia memulakan tugas baharunya di pangkalan tentera Pasir Panjang. 
• Isterinya mudah menyesuaikan diri dengan cara hidup di tempat baharu. Jiran-jirannya terdiri daripada isteri anggota tentera yang berkhidmat di sana. 

Bab 19: Perang Dunia Kedua 

• Berita yang mengejutkan telah diterima oleh Adnan. Ada ura-ura mengatakan bahawa Jepun akan menyerang Tanah Melayu dan Singapura. 
• Adnan terpaksa menghantar Sophia dan anak-anaknya pulang ke kampung bagi menjamin keselamatan mereka walaupun hatinya berat untuk berpisah dengan mereka. 
• Sophia berjanji akan menjaga anak-anak mereka dengan baiknya. 
• Nordin yang pada suatu ketika dahulu kerap memusuhi Adnan kini telah berubah. Dia turut menjadi tentera dan menjadi rakan setugas Adnan. 

Bab 20: Bukit Candu 
• Adnan telah diarahkan bertugas di Bukit Candu yang terletak di kawasan berbukit di sebelah timur yang menghadap ke laut. 
• Leftenan Adnan telah mengarahkan anggota tenteranya menggali lebih banyak parit untuk dijadikan kubu. Guni-guni pasir diletakkan di sekitar kawasan Bukit Candu. 
• Leftenan Adnan dan Sarjan Hasan bertemu dengan Penghulu Sidek bagi membincangkan masalah penduduk kampung yang enggan berpindah. 
• Samad bertengkar dengan Penghulu Sidek. Dia mengatakan bahawa bukannya Jepun mahu menjajah Tanah Melayu tetapi British yang mahu menguatkan cengkaman penjajahannya. 

Bab 21: D Ambang Perang 
• Pada 6 Disember 1941, suatu persidangan secara tertutup telah berlangsung di Manila. 
 • Mereka membincangkan persiapan Jepun untuk menakluki Asia termasuk Filipina dan Tanah Melayu. 
• Salah seorang pegawai tentera Amerika menyatakan bahawa Jepun sukar untuk ditewaskan. Hal ini dikatakan demikian kerana mereka cukup terlatih sedangkan Askar Melayu dibekalkan dengan senjata ringan dan bilangannya tidak banyak. 
• Penduduk kampung Bukit Candu bersetuju untuk dipindahkan ke tempat yang lebih selamat kecuali Samad dan keluarganya yang enggan berpindah. 
• Berlaku kes kecurian akibat rumah kosong yang tidak berpenghuni. Pencuri yang bertopeng itu berjaya diberkas. Setelah diperiksa, pencuri itu ialah Samad.

Bab 22: Hati-hati yang Resah
 
• Leftenan Adnan memberikan taklimat kepada Kapten Rix tentang tahap keselamatan kawasan di bawah jagaannya. 
• Pegawai Penerbangan Ramshaw melaporkan bahawa dia melihat banyak kapal tentera Jepun menuju ke Thailand atau Tanah Melayu. Hal ini merupakan isyarat awal yang amat jelas bahawa Jepun akan terlibat dalam Perang Dunia Kedua. 
• Pegawai British mengarahkan kapal pembinasa HMS Repulse menyekat kemaraan tentera Jepun daripada sampai ke Tanah Melayu. 
• Pesawat pengintip gagal mengesan kedudukan kapal-kapal Jepun akibat keadaan cuaca yang buruk. Peluang ini diambil oleh General Tomoyuki yang mengarahkan tenteranya  bertukar arah laluan, iaitu belayar ke utara menuju ke Teluk Siam. 
• Tentera British dan Rejimen Askar Melayu yang ditempatkan di Kelantan diarahkan memperkukuh pertahanan di tepi pantai. 

Bab 23: Bermulanya Sengketa 

• Pagi 4 Disember 1941, Jeneral Yamashita mengetuai bala tentera Jepun yang berjumlah 25 000 pegawai dan anggota berlepas dari Pelabuhan Samah di Pulau Hainan menuju ke Thailand dengan lapan belas buah kapal pengangkut. 
• Tentera Jepun bijak mengatur strategi peperangan apabila mengarahkan konvoinya berpecah kepada tiga pasukan bagi mengelirukan pihak musuh. 
• Laluan tentera Jepun bertambah mudah apabila Thailand membenarkan tentera Jepun menggunakan kawasan mereka bagi menyerang Tanah Melayu. Askar Jepun telah mendarat di Songkhla dan di Pattani. 
• Pada mulanya British telah mengadakan pelan tindakan yang dipanggil Ops Matador bagi menghalang pendaratan askar Jepun. Namun, Ops Matador terpaksa ditangguhkan bagi mengelakkan Thailand turut sama terlibat dalam kancah peperangan. 
• Jeneral A.E. Percival sedar bahawa Jepun memiliki pasukan tentera yang licik dan cekap dalam peperangan. Buktinya, mereka dengan mudah dapat menakluki China. 
• Isa menyatakan sokongannya kepada tentera Jepun yang kononnya datang untuk membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman British. 
 • Sebilangan penduduk pula berpendapat bahawa tentera Jepun datang bukan untuk memerdekakan Tanah Melayu, tetapi tujuan mereka hanya untuk menjajah semata-mata. 

Bab 24: Perangkap Tidak Mengena 

• Tentera Jepun yang dihantar ke Tanah Melayu telah menjalani latihan selama tujuh bulan di hutan Burma. Kebanyakan mereka mempunyai pengalaman berperang dengan tentera China. Selain itu, mereka memiliki peralatan ketenteraan yang mencukupi. 
• Pada tengah malam 8 Disember 1941, Jepun telah berlabuh di Pantai Kuala Pak Amat, Kelantan. Tarikh ini merupakan permulaan Perang Dunia Kedua di Timur Jauh dan Pasifik. 
• Pertahanan di sepanjang pantai agak rapuh kerana musuh melepaskan tembakan bertubi-tubi yang dihalakan ke arah kubu di tepi pantai. 
• Jepun cuba mendaratkan tenteranya di Pantai Sabak, Pantai Kuala Pak Amat, dan Pantai Badang. 
• Akhirnya, tentera Jepun berjaya mendarat di Pantai Badang kerana pertahanan British di Pantai Sabak dan Pantai Kuala Pak Amat sukar ditembusi. 
• Tentera Jepun bergerak untuk menawan Lapangan Terbang Kota Bharu tetapi mereka mendapat tentangan hebat daripada askar Melayu. 

Bab 25: Gagalnya Operasi Matador 

• Kemaraan tentera Jepun di Kelantan sukar untuk dikekang. Akhirnya, setelah berlaku pertempuran yang sengit, tentera Jepun berjaya menguasai Lapangan Terbang Kota Bharu di Pengkalan Chepa. 
• Pada 9 Disember 1941, askar Jepun telah menguasai Lapangan Terbang Kota Bharu. Serangan darat tentera Jepun sukar dihalang kerana strategi pegawainya yang berkemahiran tinggi dalam peperangan. 
 • Jeneral Yamashita mengarahkan kapal terbang Jepun menyerang Lapangan Terbang Kuantan secara mengejut.
Akibatnya, banyak kerosakan peralatan penerbangan dialami oleh tentera British. 
• Tentera Jepun juga berjaya menawan Lapangan Terbang Sungai Petani, Butterworth, dan Alor Setar. 

Bab 26: Serangan Bertali Arus 

• Pada 10 Disember 1941, Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Pulau Pinang telah diserang oleh tentera Jepun pada masa yang singkat. 
• British telah menghantar kapal terbang perang yang hebat, iaitu HMS Prince of Wales dan HMS Repulse bagi mengekang kemaraan tentera Jepun. 
• Tentera Jepun dengan mudahnya mengetahui pergerakan tentera British kerana Kapten Patrick Heenan, iaitu seorang pegawai tentera India memberikan maklumat rahsia pergerakan tentera British kepada Jepun. 
• Pak Saidi mendapat berita yang mengejutkan, iaitu anaknya, Ahmad telah meninggal dunia. Ahmad terkorban di medan perang setelah kapalnya tenggelam diserang oleh tentera Jepun.
• Berita kematian adiknya telah meningkatkan semangat perjuangan dalam diri Leftenan Adnan. 

Bab 27: Perancangan Dua Jeneral 
• Pada 31 Januari 1942, penduduk Johor Bahru gempar dengan kehadiran tentera Jepun. Seluruh Tanah Melayu telah jatuh ke tangan Jepun. 
• Samad termakan pujukan untuk bekerja sebagai pengintip tentera Jepun. Tugasnya adalah untuk mengintip kedudukan tentera British di Pasir Panjang untuk memudahkan pihak Jepun menawan kawasan tersebut. 
• Leftenan Jeneral A.E. Percival sedar akan keupayaan tentera British di Singapura masih kuat. Angkatan tentera British sebanyak 85 000 orang masih mampu menyekat kemaraan tentera Jepun yang cuma berjumlah 30 000 orang. 
• Kapten Rix dan Adnan mengatur persiapan bagi menentang tentera Jepun di Bukit Candu dan Pasir Panjang. 
 • Adnan berasa amat kecewa apabila banyak tentera asing tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mempertahankan Semenanjung Tanah Melayu, malah mereka sanggup menyerah diri daripada terus berjuang. 

Bab 28: Pertempuran demi Pertempuran 

• Pada 3 Februari 1942, Jeneral Yamashita telah menghantar 13 000 orang tentera elitnya bagi melakukan pendaratan di bahagian utara Singapura berhampiran dengan Sarimun. 
• Beberapa tempat di Singapura telah dikuasai oleh tentera Jepun. Jeneral Yamashita telah menulis surat kepada Jeneral A.E. Percival supaya menyerah kalah tetapi ditolak oleh Jeneral A.E. Percival. 
• Askar Melayu merupakan satu-satunya pasukan yang masih bersemangat bertempur dengan tentera Jepun. Mereka dengan beraninya berjuang untuk mempertahankan tanah air tercinta tanpa menghiraukan keselamatan diri. 
• Bukit Candu dan Pasir Panjang merupakan sempadan pertahanan terakhir British di Singapura. Walaupun benteng sekeliling telah jatuh ke tangan Jepun, Leftenan Adnan berjanji akan mempertahankannya walau dengan apa-apa cara sekalipun. Askar Melayu akan berjuang hingga titisan darah yang terakhir. 

Bab 29: Terus Berjuang 

• Maklumat tentang tali barut yang mengintip bagi pihak tentera Jepun telah sampai ke pengetahuan Leftenan Adnan. 
• Leftenan Adnan segera bertindak menyerbu rumah tempat persembunyian tali barut Jepun itu. Samad bersama-sama dengan tiga orang pengintip Jepun berjaya ditewaskan. 
• Pada pukul 2.00 petang, Rejimen Askar Melayu Kompeni ‘B’ yang mempertahankan Bukit Candu dibedil. • Pasukan Jepun berjaya menawan kedudukan askar Melayu walaupun askar Melayu memberikan tentangan yang sengit. Mereka tewas kerana kekurangan peralatan ketenteraan. 
• Akibat kehabisan peluru, askar Melayu sanggup bertempur dari jarak dekat dengan menggunakan bayonet. 

Bab 30: Serangan Balas 

• Jepun menghantar wakilnya meminta Leftenan Adnan dan anak-anak buahnya agar menyerah kalah. Permintaan ini ditolak mentah-mentah oleh Leftenan Adnan. 
• Leftenan Renya Mutaguchi tidak menduga tenteranya masih diberikan tentangan sengit oleh askar Melayu yang serba kekurangan dari segi bilangan dan peralatan ketenteraan. 
• Tentera Jepun terpaksa berundur seketika kerana mereka gagal menembusi kubu di Pasir Panjang. 
• Kebijaksanaan Leftenan Adnan menghidu penyamaran askar Jepun yang berlagak seperti tentera Sikh mendapat pujian daripada Jeneral A.E. Percival. Kesemua tentera Jepun yang menyamar itu berjaya dibunuh. 

Bab 31: Biar Putih Tulang 

• Kegagalan tentera Jepun menembusi barisan pertahanan askar Melayu menimbulkan perasaan marah Mejar Kimura. Mereka tiada pilihan selain menggempur habis-habisan askar Melayu yang bertahan di Bukit Candu. 
• Jepun menggunakan kekuatan tentera udaranya apabila tentera daratnya gagal menewaskan pertahanan askar Melayu. Askar Melayu sudah memasang tekad, iaitu mereka tidak akan sesekali menyerah kalah walau apa-apa pun yang terjadi. 
• Dalam pertempuran itu, Kapten Rix telah terkorban. Hal in menyemarakkan semangat Leftenan Adnan untuk berjuang menentang Jepun. 
• Mejar Kimura melahirkan rasa kehairanannya kerana askar Melayu masih mampu memberikan tentangan hebat walaupun bilangannya tidak banyak. 

Bab 32: Tumpah Darah Perwira 

 Pertahanan askar Melayu di Bukit Candu semakin meruncing akibat diasak tanpa henti oleh tentera Jepun. 
• Leftenan Adnan terus memberikan kata-kata semangat kepada anak-anak buahnya. Mereka semakin kehabisan peluru sedangkan asakan tentera Jepun semakin bertambah. 
• Tentera Jepun berjaya menembusi kubu pertahanan askar Melayu. Bunyi tembakan kedua-dua pasukan tidak lagi kedengaran kerana kehabisan peluru. Berlaku pertempuran jarak dekat antara askar Melayu yang menggunakan bayonet dengan askar Jepun yang menggunakan pedang samurai. 
• Pertempuran berakhir apabila Jepun berjaya menawan Bukit Candu. Semua anggota askar Melayu terkorban kecuali Leftenan Adnan dan Koperal Yaakob. Leftenan Renya Mutuguchi melepaskan perasaan marahnya terhadap Leftenan Adnan. Tubuh Leftenan Adnan diterajang dengan sekuat hati. 
• Tentera Jepun mengikat Leftenan Adnan yang cedera dan menggantungnya pada pokok ceri. 
• Leftenan Renya Mutuguchi mengambil bayonet lalu menikam perut Leftenan Adnan. Seorang demi seorang tentera Jepun mengambil giliran menikam tubuh Leftenan Adnan. Keadaan Leftenan Adnan amat mengerikan. 
• Penghulu Deraman dan orang-orang kampung menggali lubang untuk mengebumikan mayat-mayat askar Melayu yang mati syahid mempertahankan negara. 

Bab 33: Jatuhnya Kota Singa 

• Jeneral A.E. Percival akur akan kekalahan tenteranya kepada pihak Jepun. Beliau bertindak menghubungi Jeneral Yamashita bagi mendapatkan jaminan keselamatan sekiranya tentera British menyerah kalah. 
• Pada pukul 5.15 petang, Jeneral A.E. Percival mengarahkan tentera British menyerah kalah di Kilang Kereta Ford, Alexandra. Dengan itu, Pasukan Tentera Berikat dengan rasminya telah menyerah kalah. 
• Kematian Leftenan Adnan yang penuh tragis itu diceritakan sendiri oleh Koperal Yaakob yang merupakan satu-satunya Askar Melayu yang masih hidup. Dia bernasib baik kerana berpura-pura mati. 

Bab 34: Darah Mengalir di Sungai Ramal 

• Kematian Leftenan Adnan masih belum memuaskan hati Jeneral Yamashita. Hal ini dikatakan demikian kerana adiknya sendiri terkorban setelah ditikam dengan bayonet oleh Leftenan Adnan. 
• Jeneral Yamashita mengarahkan Leftenan Renya Mutuguchi pergi ke Semenanjung Tanah Melayu untuk menjejaki keluarga Leftenan Adnan. 
• Kehadiran tentera Jepun ke Sungai Ramal, Kajang untuk mencari keluarga Leftenan Adnan sampai ke pengetahuan Pak Saidi. 
• Pak Saidi telah diarahkan memasuki trak tentera Jepun. Pak Saidi sempat membunuh beberapa orang askar Jepun yang mengiringinya hanya menggunakan keris sebelum dia ditembak mati. 
• Keberanian Pak Saidi mendapat pujian daripada penduduk Sungai Ramal. Mereka menganggap Pak Saidi sebagai wira. 

Bab 35: Perjuangan Belum Berakhir 

• Kedatangan tentera Jepun menyebabkan kehidupan harian dan keselamatan penduduk terancam. 
• Fatimah, iaitu anak Sophia yang baru berumur tujuh bulan meninggal dunia akibat demam panas. 
• Pada 15 Ogos 1945, penduduk Tanah Melayu dikejutkan dengan berita Amerika Syarikat menggugurkan bom atom di Hiroshima dan di Nagasaki. Jepun akhirnya menyerah kalah dan Tanah Melayu diperintah semula oleh British. 
• Sophia ditawarkan bertugas di Sekolah Kebangsaan Sungai Ramal. Di situ, dia bertemu jodoh dengan Ustaz Ridwan. Sophia disahkan menghidap penyakit leukemia dan meninggal dunia. 


Tema 

Keberanian dan keperwiraan askar Melayu semasa mempertahankan tanah air daripada dijajah oleh kuasa asing. 


Persoalan 

(a) Persoalan kasih sayang dalam keluarga. 
(b) Persoalan pengkhianatan anak bangsa yang memusnahkan negara. 
(c) Persoalan sikap manusia yang suka mengambil kesempatan untuk kepentingan diri. 
(d) Persoalan kepatuhan anak-anak terhadap ibu bapa. 
(e) Persoalan kebijaksanaan menggunakan taktik semasa peperangan. 
(f) Persoalan pandangan jauh seorang ketua keluarga. 
(g) Persoalan harapan seorang ayah terhadap anaknya. 


Watak dan Perwatakan 

(a) Watak utama: Leftenan Adnan 
(b) Watak sampingan : Pak Saidi, Sophia, Nordin, Samad, Jeneral A.E. Percival, Leftenan Jeneral Tomoyuki Yamashita, dan sebagainya.


Leftenan Adnan 

(a) Leftenan Adnan ialah anak sulung Pak Saidi dan Mak Milah. 
(b) Beliau mendapat pendidikan di sekolah Inggeris. 
(c) Beliau pernah menjadi guru sebelum menjadi askar. 
(d) Beliau berkahwin dengan Sophia dan dikurniakan tiga orang anak iaitu Mokhtar, Zainudin, dan Fatimah. 
(e) Seorang yang mahir dalam ilmu persilatan. 
(f) Seorang yang bijak. Buktinya, Leftenan Adnan bijak mengesan strategi yang dirancang oleh Leftenan Renya Mutuguchi apabila dia mengarahkan beratus-ratus orang tenteranya menyamar sebagai askar Sikh untuk mengelirukan askar Melayu. 
(g) Seorang yang berani. Contohnya, Adnan berani menerima cabaran remaja Kampung Sungai Merab untuk berlawan tinju. 
(h) Seorang yang rajin belajar. 
(i) Seorang yang mempunyai semangat patriotik yang tinggi. 
(j) Seorang yang penyayang. 
(k) Seorang yang patuh akan kehendak orang tua. 
(l) Seorang ketua yang bertanggungjawab. 
(m) Seorang yang gigih semasa menjalani latihan. 
(n) Seorang yang penyabar. 
(o) Seorang yang memiliki semangat cinta akan negara yang tinggi. 
(p) Seorang yang berfikiran rasional. 

Pak Saidi 

(a) Pak Saidi ialah bapa Adnan, Ahmad, dan Amarullah dan suami kepada Mak Milah. 
(b) Pak Saidi bekerja sebagai pekebun dan pesawah. 
(c) Seorang yang penyayang. 
(d) Seorang yang mementingkan ilmu. 
(e) Seorang yang berpandangan jauh dengan menghantar anak-anaknya ke sekolah Inggeris. 
(f) Seorang yang gigih menempuh cabaran. 
(g) Seorang yang berani mempertahankan maruah diri. 
(h) Seorang yang baik hati. 
(i) Seorang yang bersikap tabah. 
(j) Seorang yang berpendirian teguh. 
(m) Seorang yang mempunyai sifat patriotisme yang tinggi. 
(k) Seorang yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap anak-anaknya. 

Jeneral A.E. Percival 

(a) Seorang yang bertanggungjawab. 
(b) Seorang yang bijak semasa mengatur strategi. 
(c) Seorang yang kurang cekap ketika mengurus pentadbiran. 
(d) Seorang yang bersikap tidak adil semasa pembahagian senjata. 
(e) Seorang yang mudah berprasangka buruk terhadap musuh. 
(f) Seorang yang mementingkan keselamatan anak-anak buahnya. 
(g) Seorang yang berfikiran rasional. 

Jeneral Tomoyuki Yamashita 

(a) Seorang Pegawai Pemerintah Tentera Jepun. 
(b) Seorang yang bijak menyusun strategi. 
(c) Seorang yang gigih. 
(d) Seorang yang berpendirian tegas. 
(e) Seorang yang bersikap patriotik terhadap tanah air sendiri. 
(f) Seorang yang pendendam. 
(g) Seorang yang zalim dan tidak berperikemanusiaan. 
(h) Seorang yang bercita-cita besar.


Plot 

Binaan Plot 

(a) Peristiwa dalam novel ini disusun secara kronologi. 
(b) Dalam bahagian permulaan, pembaca diperkenalkan kepada watak utama, iaitu Adnan. Adnan digambarkan sebagai seorang anak muda yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan dalam dirinya. Dia memiliki sifat keberanian yang jarang-jarang terdapat pada orang yang seusia dengannya. 
(c) Dalam perkembangan cerita, peristiwa tertumpu pada suasana kehidupan penduduk Kampung Sungai Ramal, Kajang yang hidup dalam serba kemiskinan. Kemiskinan penduduk kampung telah memberi kesedaran kepada ayah Adnan, iaitu Pak Saidi untuk mengubah nasib bangsanya. Mereka tidak harus kekal menjadi petani yang miskin. Pak Saidi berpendapat bahawa anak-anak perlu diberikan didikan yang sempurna agar mereka lebih berpendidikan dan akhirnya mampu membawa perubahan kepada keluarga, bangsa, dan negara. 
(d) Dalam bahagian perumitan, Pak Saidi diceritakan telah mengambil suatu tindakan yang luar biasa. Pak Saidi telah menghantar anaknya belajar di sekolah Inggeris. Penduduk kampung khuatir anak Pak Saidi akan dikristiankan atau menjadi murtad. Hal ini mengundang rasa kurang senang penduduk Kampung Sungai Ramal. Mereka ingin menghalau Pak Saidi sekeluarga dari kampung jika dia meneruskan cita-cita tersebut. Namun, Pak Saidi tidak berganjak daripada keputusan yang telah dibuatnya. 
(e) Dalam bahagian klimaks, berlaku pertempuran sengit antara tentera British yang dibantu oleh askar Melayu menentang tentera Jepun. Kejatuhan negeri-negeri di Tanah Melayu ke tangan Jepun menyebabkan British terpaksa mempertahankan Singapura sebagai kubu terakhir mereka. Leftenan Adnan merupakan pegawai tentera yang diamanahkan untuk mempertahankan kubu di Pasir Panjang dan Bukit Candu. Berlaku beberapa siri pertempuran yang hebat antara askar Melayu dengan tentera Jepun. Pertahanan askar Melayu di Bukit Candu semakin meruncing akibat diasak tanpa henti oleh tentera Jepun. Leftenan Adnan terus memberikan kata-kata semangat kepada anak-anak buahnya. 
(f) Peleraian cerita apabila Jepun berjaya menawan Bukit Candu dalam satu pertempuran. Semua anggota askar Melayu terkorban kecuali Leftenan Adnan dan Koperal Yaakob. Leftenan Adnan berjaya ditangkap. Leftenan Renya Mutuguchi melepaskan perasaan marahnya terhadap Leftenan Adnan. Tentera Jepun mengikat Leftenan Adnan yang cedera dan menggantungnya pada pokok ceri. Leftenan Renya Mutuguchi mengambil bayonet lalu menikam perut Leftenan Adnan. Seorang demi seorang tentera Jepun mengambil giliran menikam tubuh Leftenan Adnan. Jeneral A.E. Pervical akur akan kekalahan tenteranya kepada pihak Jepun. 

Teknik Plot 

(a) Teknik dialog. Contohnya, perbualan antara Pak Saidi dengan Mak Milah. Pak Saidi melahirkan rasa terkilannya kerana orang-orang Melayu miskin di tanah air sendiri. 

(b) Teknik imbas kembali. Leftenan Adnan teringat kembali suasana meriah menyambut hari raya ketika zaman kanak-kanak. Bapanya membuat lemang manakala ibunya menyediakan lauk-pauk dan kuih-muih. Lampu pelita mengelilingi rumahnya. Adnan dan adik-adiknya serta kanak-kanak yang lain bermain mercun dan bunga 

(c) Teknik pemerian. Contohnya, pengarang memerihalkan angkatan tentera British di Singapura sebanyak 85 000 orang dan mampu menyekat kemaraan tentera Jepun yang cuma berjumlah 30 000 orang. 

(d) Teknik saspens. Contohnya, pembaca tertanya-tanya tentang tindakan selanjutnya dari Leftenan Adnan semasa beliau dan pasukannya mengepung tempat persembunyian musuh. (e) Teknik kejutan. Contohnya, Deris terkejut apabila mendapati lelaki di sebalik topeng itu sebenarnya ialah Samad. 

Latar 

Latar Tempat 

(a) Kampung Sungai Ramal, Kajang. 
(b) Pagar Ruyung. 
(c) Kampung Sungai Merab. 
(d) Sekolah Melayu Sungai Ramal. 
(e) Port Dickson dan Kem Haig Lines. 
(f) Singapura. 
(g) Pangkalan tentera Pasir Panjang. 
(h) Bukit Candu. 

Latar Masa 

(a) Sekitar awal tahun 40-an. 
(b) Waktu pagi, petang, dan malam. 
(c) 6 Disember 1941. 
(d) Pagi 4 Disember 1941. 
(e) Tengah malam 8 Disember 1941. 
(f) 9 Disember 1941. 
 (g) 10 Disember 1941. 
(h) 14 Disember 1941. 

Latar Masyarakat 

(a) Masyarakat yang amat cinta akan tanah air. 
(b) Masyarakat yang memiliki keberanian yang luar biasa. 
(c) Masyarakat yang berpendirian teguh. 
(d) Masyarakat tentera yang sanggup berkorban untuk mempertahankan negara. 
(e) Masyarakat yang menjadi pembelot dan pengkhianat bangsa. 
(f) Masyarakat yang memiliki sifat amanah dan bertanggungjawab. 
(g) Masyarakat yang bijak mengatur strategi peperangan. 


Gaya Bahasa 

(a) Simile. Contohnya, macam ayam berak kapur, seumpama ombak besar menghempas pantai. 
(b) Metafora. Contohnya, api kemarahan, menyentuh jiwa. 
(c) Personifikasi. Contohnya, Fikirannya melayang- layang mengenang kembali peristiwa dua hari yang lalu dan cuaca sejuk menusuk hingga ke tulang sum sum. 
(d) Hiperbola. Contohnya, Bahangnya terasa perit membakar kulit. 
(e) Peribahasa. Contohnya, …sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua dan sediakan payung sebelum hujan… 


Nilai 

(a) Kasih sayang. Contohnya, Pak Saidi dan Mak Milah amat menyayangi anak-anak mereka, iaitu Adnan, Ahmad, dan Amarullah. 
(b) Keberanian. Contohnya, Leftenan Adnan berani berjuang menentang tentera Jepun sehingga titisan darah yang terakhir walaupun tanpa senjata. 
(c) Cinta akan negara. Contohnya, Leftenan Adnan sanggup  melepaskan jawatannya sebagai guru pelatih untuk memasuki bidang ketenteraan. 
(d) Rasional. Contohnya, Pak Saidi yakin bahawa tindakannya menghantar anak-anaknya ke sekolah aliran Inggeris merupakan langkah yang tepat. 
(e) Kebijaksanaan. Contohnya, Leftenan Adnan bijak mengesan helah tentera Jepun yang menyamar sebagai tentera India yang memakai turban ketika menyerang askar Melayu di Pasir Panjang. 
 (f) Ketabahan. Contohnya, Sophia tabah memelihara anak-anaknya setelah suaminya, iaitu Leftenan Adnan gugur di medan pertempuran. 
(g) Ketaatan. Contohnya, Leftenan Adnan taat pada suruhan agama apabila dia melakukan solat hajat sebelum menjalankan tugas sebagai pemimpin pasukan askar Melayu untuk menentang pihak Jepun. 
(h) Tanggungjawab. Contohnya, sebagai ketua, Leftenan Adnan menjalankan tanggungjawabnya dengan penuh dedikasi untuk mempertahankan Bukit Candu daripada ditawan oleh pihak Jepun. 

Pengajaran 

(a) Kita hendaklah menyayangi anggota keluarga agar hubungan sentiasa harmoni. Contohnya, Pak Saidi yang penyayang menggunakan pendekatan psikologi untuk mendidik anak-anaknya. 
(b) Kita hendaklah berani mempertahankan negara. Contohnya, keberanian Leftenan Adnan dan askar Melayu yang lain ketika mempertahankan negara menjadi buah mulut pihak rakan dan pihak musuh. 
(c) Kita perlulah memiliki semangat cinta akan negara yang tinggi. Contohnya, perjuangan Leftenan Adnan dan askar Melayu membuktikan bahawa mereka memiliki semangat cinta akan negara yang tinggi. 
(d) Kita perlulah memiliki wawasan dan berpandangan jauh. Contohnya, Pak Saidi memilih sekolah beraliran Inggeris untuk anak-anaknya. 
(e) Kita mestilah menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan. Contohnya, Leftenan Adnan bertanggungjawab memberikan kata-kata semangat kepada anak-anak buahnya dalam medan pertempuran walaupun bilangan mereka sedikit dan kehabisan peluru. 
(f) Kita perlulah rajin melakukan sesuatu agar dapat memberikan manfaat kepada orang lain. Contohnya, Adnan rajin membantu ayahnya, Pak Saidi melakukan kerja-kerja kampung. 
(g) Kita tidak sewajarnya menjadi pengkhianat kepada bangsa dan negara. Contohnya, tindakan Samad menjadi ejen perisik untuk tentera Jepun merupakan suatu perbuatan khianat kepada agama, bangsa, dan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KERTAS PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2023 BAHASA MELAYU KERTAS 1 NEGERI MELAKA BERSERTA CADANGAN JAWAPAN

KERTAS PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2023  BAHASA MELAYU KERTAS 1 (MELAKA) BERSERTA CADANGAN JAWAPAN OLEH : CIKGU HIDAYAH Whatsapp:  010 666 857...