Sinopsis
Novel Leftenan Adnan Wira Bangsa berlegar-legar sekitar watak utama, iaitu Adnan. Pada peringkat awal penceritaan, novel ini mengisahkan kehidupan Adnan semasa kecil. Beliau dilahirkan di sebuah kampung di Sungai Ramal, Selangor. Rata-rata penduduk kampung itu masih berada dalam kemiskinan. Kehidupan mereka bergantung pada sawah dan kebun getah yang luasnya sekadar cukup makan sahaja. Keadaan ini turut dirasai oleh Pak Saidi dan Mak Milah, iaitu bapa dan ibu Adnan yang membesarkan tiga orang anak, iaitu Adnan, Ahmad, dan Amarullah. Adnan merupakan anak sulung keluarga Pak Saidi. Sewaktu masih kecil, Adnan merupakan anak yang rajin membantu keluarganya dan taat akan perintah orang tuanya. Walaupun usianya baru mencecah sepuluh tahun, setiap pagi Adnan akan pergi ke kebun getah untuk membantu orang tuanya menoreh getah. Selain itu, dia mengerjakan sawah bendang.
Pak Saidi sebenarnya berketurunan pahlawan. Beliau
sengaja merahsiakan keturunannya kerana khuatir akan
diburu oleh pihak penjajah kerana moyangnya menjadi
orang buruan Inggeris. Darah kepahlawanan itulah yang
mengalir dalam jiwa Adnan. Semangat patriotik yang dimiliki
oleh Pak Saidi amat tebal. Pak Saidi amat mengambil berat
tentang sejarah tanah air. Beliau senantiasa menekankan
peri pentingnya orang-orang Melayu mengubah kehidupan
di negara sendiri. Para penjajah telah mengambil kekayaan
negeri ini dan menjadikan kaum peribuminya hidup dalam
kemiskinan. Nasib orang-orang Melayu terpinggir dan
tidak terbela. Pak Saidi tidak mahu anak-anaknya mewarisi
pekerjaannya. Pak Saidi memiliki keazamanan yang tinggi
terhadap masa depan anak-anaknya. Pengetahuan Pak
Saidi tentang sejarah tanah air dikagumi oleh penduduk
kampungnya.
Sejak kecil, Pak Saidi tidak mengabaikan tanggungjawab
memberikan didikan terbaik untuk anak-anaknya. Pak Saidi
mahukan anak-anaknya berbakti kepada agama, bangsa,
dan tanah air. Pak Saidi sedar bahawa dengan ilmu
pengetahuan sahajalah negara akan dapat dibangunkan.
Pihak penjajah sememangnya tidak suka orang-orang Melayu menjadi pandai. Atas dasar itu, Pak Saidi
berhasrat mahu menghantar anak-anaknya mendapatkan
ilmu pengetahuan di sekolah aliran Inggeris. Tindakan
Pak Saidi itu mendapat tentangan daripada masyarakat
kampung yang khuatir anak-anak Pak Saidi akan diresapi
pengaruh agama Kristian, dan seterusnya menjadi murtad.
Adnan bersekolah di sebuah sekolah aliran Inggeris.
Di sekolah, Adnan terkenal sebagai pelajar yang rajin dan
pintar. Sikap ringan tulangnya amat disenangi oleh teman-teman dan juga guru-guru sekolah. Adnan menyatakan cita-citanya untuk menjadi askar. Setelah tamat persekolahan,
dia diterima menjadi guru pelatih di Sekolah Melayu
Sungai Ramal. Namun begitu, bidang perguruan bukanlah
minatnya. Cita-citanya hanyalah satu, iaitu untuk menjadi
askar. Adnan terpilih menjadi askar dalam temu duga yang
diadakan di Port Dickson. Adnan berkahwin dengan Sophia. Adnan membawa isteri dan anak-anaknya ke Singapura.
Namun, Adnan terpaksa menghantar anak-anak dan
isterinya pulang ke kampung apabila mendengar berita
Jepun akan menyerang Singapura.
Pada Sabtu 6 Disember 1941, suatu persidangan
telah berlangsung di Manila yang dihadiri pegawai-pegawai
Tentera Laut Amerika Syarikat dan British. Laporan perisikan
menyatakan bahawa angkatan laut Jepun telah belayar
menuju ke Asia. Risikan mendapati sekurang-kurangnya
25 buah kapal pengangkut yang diiringi oleh kapal tempur,
kapal penjajap, dan kapal pembinasa sedang menuju
ke Laut China Selatan. Hal ini merupakan isyarat yang
jelas bahawa Jepun akan terlibat dalam Perang Dunia
Kedua.
Batalion Kedua Askar Melayu ini ditempatkan
di Kelantan menentang pendaratan askar Jepun dan
mereka terlibat dalam pertempuran di Pantai Cahaya
Bulan pada 8 Disember 1941. Pada hari pertama askar
Jepun mendarat, mereka telah ditentang hebat oleh askar
Melayu yang dibantu oleh tentera India British yang berkubu
di sepanjang pantai. Pada hari kedua, kapal-kapal perang
Jepun telah melepaskan tembakan di sepanjang pantai
menyebabkan banyak askar terkorban. Askar Melayu terus
bertahan dan berjaya menggagalkan pendaratan askar
Jepun. Namun begitu, pada hari yang ketiga, Askar Melayu
yang sedang bertempur diarahkan supaya berundur. Askar
Jepun akhirnya berjaya mendarat di Kelantan setelah tiga
hari bertempur.
Pada mulanya British begitu yakin akan kekuatan
tenteranya untuk menangkis serangan askar Jepun.
Sebaik-baik sahaja mendapat laporan bahawa tentera
Jepun akan mendarat di Kota Bharu, Inggeris telah
menghantar askarnya berkubu di sepanjang pantai. British
juga menghantar dua buah kapal perang, iaitu Prince of
Wales dan Repulse untuk mempertahankan Tanah Melayu.
Malangnya, kedua-dua buah kapal perang kebanggaan
British itu berjaya ditenggelamkan oleh kapal terbang
Jepun yang melakukan serangan kamikaze. Berita
tenggelamnya dua buah kapal perang itu telah mengejutkan
British sekali gus melemahkan moral dan semangat
askarnya.
Pihak Inggeris percaya bahawa kubu pertahanannya
di Singapura kebal. Malah Inggeris yakin bahawa kubunya
di Singapura itu tidak akan dapat ditembusi oleh askar
Jepun. Dalam pertempuran di Kelantan dan di Singapura,
askar Melayu telah menunjukkan keberanian dan semangat
keperwiraan yang hebat. Sebanyak 152 orang askar Melayu,
termasuk 7 orang pegawai Melayu yang dipinjamkan
ke Rejimen Askar Melayu terkorban. Antara pegawai askar
Melayu yang terkorban itu termasuklah Leftenan Adnan
bin Saidi. Beliau bersama-sama 42 orang anggotanya telah
berjuang sehingga ke titisan darah yang terakhir. Pada
15 Februari 1942, askar Jepun berjaya menakluki Singapura
setelah berlaku pertempuran yang hebat. Akhirnya, British
terpaksa menyerah kalah kepada Jepun.
Inti Pati Bab
Bab 1: Darah Pahlawan
• Kisah Adnan (yang masih kecil) bersama-sama keluarganya,
iaitu dia merupakan anak lelaki sulung kepada Pak Saidi
dan Mak Milah. Sejak kecil, Adnan telah menunjukkan
keberaniannya.
• Pak Saidi berasa amat gembira kerana dikurniakan tiga
orang anak lelaki. Yang sulung bernama Adnan, yang
tengah bernama Ahmad, dan yang bongsu dinamakan
Amarullah.
• Adnan sering berinspirasi tentang kepahlawanan
beberapa orang pahlawan Melayu silam seperti Datuk
Siamang Gagap, Tok Janggut, Datuk Bahaman, dan
Mat Kilau. Pahlawan-pahlawan ini sanggup berjuang
dan mempertaruhkan nyawa mereka demi agama
dan bangsa.
• Pak Saidi bertekad untuk mengubah nasib bangsanya
yang dihimpit masalah kemiskinan, iaitu sebagai
petani, mereka tidak harus kekal menjadi petani yang
miskin.
• Pada tanggapan Pak Saidi, anak-anak perlu diberikan didikan
yang sempurna agar mereka lebih berpendidikan dan
akhirnya mampu membawa perubahan kepada keluarga,
bangsa, dan negara.
• Menurut Pak Saidi, generasi mudalah yang memikul
amanah untuk memerdekakan negara daripada cengkaman
penjajah.
• Pak Saidi menjelaskan bahawa dia sebenarnya cucu Datuk
Siamang Gagap. Moyangnya pernah membantu Dol Said
menentang Inggeris di Naning. Hal ini terpaksa dirahsiakan
kerana masyarakat memandang serong terhadap keturunannya yang dianggap sebagai penderhaka dan menjadi buruan
Inggeris.
Bab 2: Kampung Sungai Ramal
• Adnan merupakan anak yang baik dan berakhlak mulia.
Walaupun usia Adnan masih muda, Adnan banyak
membantu ayahnya di kebun getah dan sawah padi.
• Adnan tidak seperti anak-anak muda kampungnya yang
lain yang banyak menghabiskan masa dengan berborak-borak kosong di kedai kopi. Kerajinan Pak Saidi dicontohi
oleh Adnan.
• Pak Saidi menegur anak-anak muda yang banyak mensia-siakan waktu muda mereka. Negara akan kekal dijajah
seandainya anak-anak muda ini tidak memiliki kesedaran
untuk melakukan perubahan.
• Menurut Pak Saidi, kebijaksanaan Inggeris telah
menyebabkan kuasa yang dimiliki oleh Raja-raja Melayu
semakin terhakis.
• Pak Saidi menjelaskan kekagumannya terhadap tokoh-tokoh
tanah air seperti Syed Syeikh al-Hadi yang banyak menulis
tentang perkembangan tanah air dan pelopor semangat
kebangsaan Melayu.
Bab 3: Harapan Seorang Ayah
• Adnan mempunyai dua orang adik lelaki, iaitu Ahmad
dan Amarullah. Ketiga-tiga beradik ini mempunyai
kepandaian bersilat. Selain dapat menyihatkan badan,
ilmu persilatan ini dapat digunakan ketika menentang
musuh.
• Pak Saidi teringat akan hasil penulisan tokoh yang amat
diminatinya, iaitu Syed Syeikh al-Hadi. Syed Sheikh al-Hadi
yang meminta orang-orang Melayu dan generasi baharu
kerana merekalah pemimpin yang akan mentadbirkan
negara.
• Disebabkan hasil penulisan Syed Sheikh al-Hadi banyak mempengaruhi cara berfikir Pak Saidi, maka dia harus
memikul tanggungjawab menyebarkan pemikiran ini
kepada orang ramai sebagai langkah persediaan negara
untuk mencapai kemerdekaan.
Bab 4: Dusun Durian di Tanah Perkuburan
• Adnan rajin mengikut ayahnya ke kebun durian yang
berhampiran dengan tanah perkuburan. Pak Saidi
merupakan seorang yang pemurah kerana tidak
menghalang sekiranya ada orang datang untuk mengambil
buah-buahan itu.
• Pak Saidi menjelaskan bahawa moyangnya berasal dari
Pagar Ruyung, Minangkabau. Moyang mereka pernah
membantu Dol Said pahlawan Naning menentang Inggeris
dalam Perang Naning Pertama dan Perang Naning Kedua.
Moyang mereka menjadi buruan Inggeris.
• Pak Saidi juga menceritakan kisah penentangan Datuk
Siamang Gagap terhadap Inggeris. Datuk Siamang Gagap
tidak mahu tunduk terhadap Inggeris lalu bersembunyi
di Kampung Juaseh di daerah Jempol. Seorang anak Datuk
Siamang Gagap mudik ke Sungai Beranang lalu menetap
di Kampung Sungai Ramal.
• Pak Saidi menyatakan bahawa penentangan orang-orang
Melayu terhadap Inggeris perlulah sesuai dengan tuntutan
semasa. Orang-orang Melayu tidak perlu menggunakan
senjata, sebaliknya menggunakan cara rundingan politik
bagi menuntut kemerdekaan. Oleh sebab itu, orang Melayu
perlu bersatu dan berilmu pengetahuan agar penjajah
memandang hormat kepada kita.
Bab 5: Harapan Seorang Ibu
• Pak Saidi mahu anak-anaknya menjadi anak yang soleh
agar mereka dapat mencurahkan bakti kepada agama,
bangsa, dan tanah air. Anak-anak juga diberikan pendidikan
agama dan ilmu persilatan.
• Ilmu ini menjadi benteng diri daripada mudah
dipengaruhi oleh anasir-anasir yang kurang sihat.
Ilmu persilatan pula penting untuk kesihatan dan
mempertahankan diri.
• Pak Saidi mahukan anak-anaknya menuntut ilmu bukan
setakat di sekolah rendah sahaja. Dia berhasrat untuk
menghantar anak-anaknya belajar di sekolah Inggeris
kerana di sana mereka boleh menyambung pelajaran
di sekolah menengah dan sekolah tinggi.
• Pak Saidi tidak mahu anak-anaknya ketinggalan dalam arus
pendidikan semasa. Dia mahu mengubah nasib anak-anaknya dan tidak mewarisi pekerjaannya.
• Anak-anak Pak Saidi tidak membantah apabila Pak Saidi
menyatakan hasrat mahu menyekolahkan mereka di
sekolah aliran Inggeris. Adnan berasa teruja kerana adik-adiknya, iaitu Ahmad dan Amarullah akan mengikuti
jejaknya juga.
Bab 6: Guru Besar Steward
• Guru Besar yang bernama Steward berbangga kerana ada
orang Melayu yang sanggup menghantar anak-anak mereka
ke sekolah aliran Inggeris. Beliau menerima Adnan belajar
di sekolah berkenaan.
• Pak Saidi sanggup menghantar dan mengambil Adnan
dengan menunggang basikalnya disebabkan jarak antara
rumah dengan sekolah agak jauh.
• Sebelum pergi menoreh getah, Pak saidi akan menghantar
Adnan dan menjemputnya setelah selesai kerjanya.
Pak Saidi sanggup berkorban demi masa depan anaknya.
• Semangat Pak Saidi mendapat pujian daripada Cikgu Nazri,
iaitu seorang guru Melayu yang mengajar di sekolah itu.
• Pak Saidi tetap tidak mengabaikan pelajaran agama
anak-anaknya. Setiap malam, dia mengajar anak-anaknya
mengaji al-Quran. Dia mahu anaknya mendapat ilmu dunia
dan ilmu akhirat.
Bab 7: Mereka Tidak Mengerti
• Penduduk Sungai Ramal gempar apabila mendapat
tahu bahawa Pak Saidi menghantar anaknya belajar
di sekolah Inggeris. Hal ini dikatakan demikian kerana ada
sekolah pondok dan sekolah Melayu di sekitar kawasan
tersebut. Mereka khuatir anak Pak Saidi akan dikristiankan
atau menjadi murtad.
• Beberapa orang penduduk kampung mengadukan hal
tersebut kepada ketua kampung. Jika Pak Saidi meneruskan
cita-cita tersebut, mereka ingin menghalau Pak Saidi
sekeluarga dari kampungnya. Mereka takut kalau anak-anak
mereka akan dipengaruhi oleh anak-anak Pak Saidi supaya
menjadi murtad.
• Tuk Ketua tidak termakan hasutan orang kampung kerana
beliau sedar bahawa keluarga Pak Saidi memiliki akhlak
yang terpuji. Sebaliknya, Tuk Ketua menempelak Abu
kerana anaknya, Nordin mencuri buah rambutan orang-orang kampung.
• Nordin pula mendendami Pak Saidi kerana menganggap
Pak Saidilah yang melaporkan hal tersebut kepada Tuk
Ketua.
Bab 8: Seteguh Karang
• Pak Saidi tidak mempedulikan rungutan penduduk
kampung. Pak Saidi tegas mahukan anak-anaknya mendapat
pendidikan di sekolah aliran Inggeris.
• Hal ini dikatakan demikian kerana orang putih lebih maju
daripada orang Melayu dari segi pendidikan. Mereka menjajah
Tanah Melayu kerana mereka memiliki pengetahuan
yang tinggi. Kekayaan bumi ini dikaut kerana ilmu
pengetahuan.
• Pelajaran di sekolah Melayu hanya setakat sekolah rendah.
Sedangkan sekiranya bersekolah aliran Inggeris, mereka
berpeluang untuk menyambung pelajaran ke sekolah
menengah dan ke sekolah tinggi. Mereka berpeluang untuk
menjawat jawatan yang tinggi.
• Bagi Pak Saidi, anak-anak perlu disediakan ilmu pengetahuan
kerana mereka bakal mentadbirkan negara ini pada masa
akan datang.
• Pak Saidi menegur sikap Karim kerana dia beranggapan
bahawa anak-anak perempuannya tidak perlu diberikan
pendidikan yang tinggi.
• Berlaku perdebatan antara Pak Saidi dengan Tuk Ketua
yang kurang puas hati terhadap Pak Saidi. Pak Saidi tetap
mempertahankan pandangannya, iaitu menghantar anak
ke sekolah aliran Inggeris bukan bermakna menjadikan
anak mereka penganut agama Kristian.
Bab 9: Anak-anak Kampung
• Suatu malam, Pak Saidi terjaga daripada tidur apabila
dikejutkan oleh bunyi bising. Pak Saidi dan Adnan
mengamati bunyi tersebut dan terlihat suatu lembaga.
• Adnan sempat membaling kayu belutinya ke arah seorang
daripada dua lembaga itu. Adnan yakin bahawa balingannya
mengenai sasaran.
• Keesokan harinya, Adnan melihat tayar basikal ayahnya
dikerat dengan pisau angkara perbuatan khianat.
• Beberapa orang pelanggan bercerita tentang Nordin. Kaki
kanannya bengkak hingga sukar berjalan. Pak Saidi teringat
akan peristiwa dua hari yang lalu ketika Adnan sempat
membaling kayu beluti ke arah dua orang lembaga itu.
• Di sekolah, Adnan terkenal sebagai pelajar yang rajin dan
pintar. Dia amat disenangi oleh teman-teman dan guru-gurunya.
Bab 10: Masuk Jawi Basikal Baharu
• Adnan dikhatankan ketika umurnya mencecah dua belas
tahun. Sebagai anak lelaki, Adnan kurang merasai kesakitan
ketika berkhatan.
• Ayahnya membelikan Adnan sebuah basikal baharu sebagai
hadiah.
• Adnan akan berkhatan. Adnan resah apatah lagi Tuk Mudim
sudah sampai. Walaupun Tuk Mudim berjenaka, bagi Adnan
itu bukanlah lawak. Rakan-rakan Adnan mengintai dari
luar.
• Adnan menjadi bersemangat apabila ayahnya berjanji untuk
membelikan basikal baharu apabila dia selesai berkhatan.
Adnan bersemangat dan tidak gentar apabila dikhatankan.
Dia tersenyum selepas dikhatankan. Kira-kira dua minggu
kemudian, luka Adnan sembuh.
• Pada hari yang dijanjikan, ayahnya membawa pulang
sebuah basikal baharu.
Bab 11: Yakin Boleh
• Cikgu Nazri menyatakan bahawa pada bulan depan akan
diadakan pertandingan syarahan dalam bahasa Inggeris.
• Adnan menyatakan kesanggupannya untuk menyertai
pertandingan tersebut walaupun rakan-rakannya
memperlekehkan tindakannya itu.
• Cikgu Nazri memuji sikap berani mencuba Adnan walaupun
dia masih belum fasih berbahasa Inggeris.
• Pak Saidi sekeluarga hadir ke tempat berlangsungnya
pertandingan syarahan bagi memberikan sokongan moral
kepada Adnan.
• Adnan telah menjadi juara dalam pertandingan syarahan
bahasa Inggeris itu.
Bab 12: Jaguh Kampung
• Perlawanan bola sepak antara Kampung Sungai Merap
dengan Kampung Sungai Ramal telah menjadi buah mulut
orang ramai. Budin dari pasukan Kampung Sungai Merap
tidak berpuas hati kerana kekalahan di tangan pasukan
Kampung Sungai Ramal.
• Mereka mengatur pula perlawanan tinju antara kedua-dua
pasukan. Budin daripada pasukan Kampung Sungai Merap
akan bertinju dengan Adnan daripada pasukan Kampung
Sungai Ramal.
• Akhirnya, Budin dan Adnan bersepakat untuk tidak meneruskan
perlawanan tinju itu dan mereka menjadi sahabat.
Bab 13: Darah Muda
• Masyarakat kampung sudah dapat menerima dengan
baik anak-anak Pak Saidi belajar di sekolah aliran Inggeris.
Pak Saidi berbangga kerana dia berjaya membuka mata
orang-orang kampung.
• Adnan berjaya menamatkan pelajarannya dengan
cemerlang. Adnan telah terpilih sebagai guru pelatih dan
diarahkan mengajar di Sekolah Melayu Sungai Ramal.
• Bidang perguruan bukanlah menjadi minat Adnan kerana
cita-citanya adalah untuk menjadi askar.
• Adnan semakin berminat untuk mengetahui perkembangan
politik tanah air. Minatnya untuk melihat negara ini bebas
daripada penjajahan begitu ketara sekali.
Bab 14: Askar Melayu Diraja
• Dalam Persidangan Majlis Mesyuarat Persekutuan pada 23 Januari 1933, Rang Undang-undang Askar Melayu telah
diluluskan. Kerajaan telah menubuhkan pasukan Askar
Melayu.
• Pihak British sedang mencari anak-anak muda Melayu
yang berminat untuk menyertai Askar Melayu yang baru
ditubuhkan itu. Adnan tidak melepaskan peluang dan
mendaftarkan nama bagi menyertai Askar Melayu.
• Adnan akan berangkat ke Port Dickson untuk menjalani temu
duga bagi membolehkannya terpilih menjadi askar. Ayah dan
ibunya merestui cita-cita Adnan untuk menjadi askar.
Bab 15: Buku Bertemu Ruas
• Adnan terpaksa menahan ejekan dan cemuhan daripada
beberapa orang pemuda di kampungnya. Bagi mereka, askar
merupakan tali barut orang putih dan pembelot bangsa.
• Adnan bersama-sama dengan tiga orang rakannya yang lain
telah menumpang sebuah lori untuk pergi ke Port Dickson.
• Setibanya di Port Dickson, mereka berempat terus
ke Kem Haig Lines. Perasaan mereka berdebar-debar ketika
menjalani proses temu duga.
• Akhirnya, Adnan telah terpilih menjadi tentera. Dia akan
menjalani latihan ketenteraan. Kejayaannya telah menjadi
buah mulut orang di pelusuk kampung.
• Pak Saidi mengadakan majlis doa selamat bersempena
dengan pemergian Adnan ke Port Dickson untuk menjalani
latihan ketenteraan.
Bab 16: Perwira
• Seorang pegawai mengalu-alukan kedatangan rekrut-rekrut
baharu. Beliau mengucapkan tahniah dan memberikan
kata-kata perangsang.
• Daripada 1000 permohonan, hanya 25 orang yang terpilih
dalam pasukan yang digelar pengasas Kompeni Percubaan
Pasukan Askar Melayu. Mereka merupakan skuad pertama
yang akan menjalani latihan ketenteraan.
• Pada 1 Mac 1933, semua rekrut bersedia untuk menjalani
latihan ketenteraan.
• Akhirnya, Adnan berjaya menamatkan latihan ketenteraan
selama setahun. Adnan telah terpilih sebagai rekrut terbaik
dan seterusnya diserapkan ke dalam pasukan Askar Melayu.
Adnan telah diarahkan bertugas di Singapura.
Bab 17: Kehidupan Baharu
• Adnan telah dinaikkan pangkat sebagai sarjan. Namun
begitu, bukan pangkat yang dikejarnya, sebaliknya kewajipan
menjalankan tanggungjawab dan amanah perlu diberikan
keutamaan.
• Adnan telah terpilih mewakili platun Askar Melayu dalam
perbarisan memberi hormat bagi menyambut upacara
pertabalan King Geoge VI di London.
• Pihak British berpuas hati dengan kegigihan yang ditunjukkan
Askar Melayu. Mereka mengambil lebih banyak pemuda
Melayu untuk berkhidmat dalam Rejimen Askar Melayu.
Bilangannya bertambah menjadi 232 orang.
• Adnan telah dinaikkan pangkat sebagai Leftenan Muda
dan dilantik mengetuai Platun ke-7, Kompeni ‘C’. Hal ini
berdasarkan prestasi cemerlang yang telah ditunjukkannya
selama berkhidmat sebagai Askar Melayu.
• Pak Saidi telah menjodohkan Adnan dengan seorang gadis
bernama Sophia.
Bab 18: Berhari Raya di Kampung
• Perkahwinan Adnan semakin bahagia apabila dikurniakan
dua orang cahaya mata. Anak lelaki sulung bernama Mokhtar
dan anak yang kedua pula bernama Zainudin.
• Adnan berkhidmat di Singapura manakala isteri dan anak-anaknya menetap di Kajang.
• Adnan membawa keluarganya berpindah ke Singapura. Dia
memulakan tugas baharunya di pangkalan tentera Pasir
Panjang.
• Isterinya mudah menyesuaikan diri dengan cara hidup
di tempat baharu. Jiran-jirannya terdiri daripada isteri
anggota tentera yang berkhidmat di sana.
Bab 19: Perang Dunia Kedua
• Berita yang mengejutkan telah diterima oleh Adnan. Ada
ura-ura mengatakan bahawa Jepun akan menyerang Tanah
Melayu dan Singapura.
• Adnan terpaksa menghantar Sophia dan anak-anaknya
pulang ke kampung bagi menjamin keselamatan mereka
walaupun hatinya berat untuk berpisah dengan mereka.
• Sophia berjanji akan menjaga anak-anak mereka dengan
baiknya.
• Nordin yang pada suatu ketika dahulu kerap memusuhi
Adnan kini telah berubah. Dia turut menjadi tentera dan
menjadi rakan setugas Adnan.
Bab 20: Bukit Candu
• Adnan telah diarahkan bertugas di Bukit Candu yang terletak
di kawasan berbukit di sebelah timur yang menghadap
ke laut.
• Leftenan Adnan telah mengarahkan anggota tenteranya
menggali lebih banyak parit untuk dijadikan kubu. Guni-guni
pasir diletakkan di sekitar kawasan Bukit Candu.
• Leftenan Adnan dan Sarjan Hasan bertemu dengan
Penghulu Sidek bagi membincangkan masalah penduduk
kampung yang enggan berpindah.
• Samad bertengkar dengan Penghulu Sidek. Dia mengatakan
bahawa bukannya Jepun mahu menjajah Tanah Melayu tetapi
British yang mahu menguatkan cengkaman penjajahannya.
Bab 21: D Ambang Perang
• Pada 6 Disember 1941, suatu persidangan secara tertutup
telah berlangsung di Manila.
• Mereka membincangkan persiapan Jepun untuk menakluki
Asia termasuk Filipina dan Tanah Melayu.
• Salah seorang pegawai tentera Amerika menyatakan
bahawa Jepun sukar untuk ditewaskan. Hal ini dikatakan
demikian kerana mereka cukup terlatih sedangkan Askar
Melayu dibekalkan dengan senjata ringan dan bilangannya
tidak banyak.
• Penduduk kampung Bukit Candu bersetuju untuk
dipindahkan ke tempat yang lebih selamat kecuali Samad
dan keluarganya yang enggan berpindah.
• Berlaku kes kecurian akibat rumah kosong yang tidak
berpenghuni. Pencuri yang bertopeng itu berjaya diberkas.
Setelah diperiksa, pencuri itu ialah Samad.
Bab 22: Hati-hati yang Resah
• Leftenan Adnan memberikan taklimat kepada Kapten Rix
tentang tahap keselamatan kawasan di bawah jagaannya.
• Pegawai Penerbangan Ramshaw melaporkan bahawa dia
melihat banyak kapal tentera Jepun menuju ke Thailand atau
Tanah Melayu. Hal ini merupakan isyarat awal yang amat
jelas bahawa Jepun akan terlibat dalam Perang Dunia Kedua.
• Pegawai British mengarahkan kapal pembinasa HMS
Repulse menyekat kemaraan tentera Jepun daripada
sampai ke Tanah Melayu.
• Pesawat pengintip gagal mengesan kedudukan kapal-kapal Jepun akibat keadaan cuaca yang buruk. Peluang ini
diambil oleh General Tomoyuki yang mengarahkan tenteranya bertukar arah laluan, iaitu belayar ke utara menuju ke Teluk
Siam.
• Tentera British dan Rejimen Askar Melayu yang ditempatkan
di Kelantan diarahkan memperkukuh pertahanan di tepi
pantai.
Bab 23: Bermulanya Sengketa
• Pagi 4 Disember 1941, Jeneral Yamashita mengetuai
bala tentera Jepun yang berjumlah 25 000 pegawai dan
anggota berlepas dari Pelabuhan Samah di Pulau Hainan
menuju ke Thailand dengan lapan belas buah kapal
pengangkut.
• Tentera Jepun bijak mengatur strategi peperangan apabila
mengarahkan konvoinya berpecah kepada tiga pasukan
bagi mengelirukan pihak musuh.
• Laluan tentera Jepun bertambah mudah apabila Thailand
membenarkan tentera Jepun menggunakan kawasan
mereka bagi menyerang Tanah Melayu. Askar Jepun telah
mendarat di Songkhla dan di Pattani.
• Pada mulanya British telah mengadakan pelan tindakan
yang dipanggil Ops Matador bagi menghalang pendaratan
askar Jepun. Namun, Ops Matador terpaksa ditangguhkan
bagi mengelakkan Thailand turut sama terlibat dalam
kancah peperangan.
• Jeneral A.E. Percival sedar bahawa Jepun memiliki pasukan
tentera yang licik dan cekap dalam peperangan. Buktinya,
mereka dengan mudah dapat menakluki China.
• Isa menyatakan sokongannya kepada tentera Jepun yang
kononnya datang untuk membebaskan Tanah Melayu
daripada cengkaman British.
• Sebilangan penduduk pula berpendapat bahawa tentera
Jepun datang bukan untuk memerdekakan Tanah Melayu,
tetapi tujuan mereka hanya untuk menjajah semata-mata.
Bab 24: Perangkap Tidak Mengena
• Tentera Jepun yang dihantar ke Tanah Melayu telah
menjalani latihan selama tujuh bulan di hutan Burma.
Kebanyakan mereka mempunyai pengalaman berperang
dengan tentera China. Selain itu, mereka memiliki peralatan
ketenteraan yang mencukupi.
• Pada tengah malam 8 Disember 1941, Jepun telah berlabuh
di Pantai Kuala Pak Amat, Kelantan. Tarikh ini merupakan
permulaan Perang Dunia Kedua di Timur Jauh dan Pasifik.
• Pertahanan di sepanjang pantai agak rapuh kerana musuh
melepaskan tembakan bertubi-tubi yang dihalakan ke arah
kubu di tepi pantai.
• Jepun cuba mendaratkan tenteranya di Pantai Sabak, Pantai
Kuala Pak Amat, dan Pantai Badang.
• Akhirnya, tentera Jepun berjaya mendarat di Pantai Badang
kerana pertahanan British di Pantai Sabak dan Pantai Kuala
Pak Amat sukar ditembusi.
• Tentera Jepun bergerak untuk menawan Lapangan Terbang
Kota Bharu tetapi mereka mendapat tentangan hebat
daripada askar Melayu.
Bab 25: Gagalnya Operasi Matador
• Kemaraan tentera Jepun di Kelantan sukar untuk dikekang.
Akhirnya, setelah berlaku pertempuran yang sengit, tentera
Jepun berjaya menguasai Lapangan Terbang Kota Bharu
di Pengkalan Chepa.
• Pada 9 Disember 1941, askar Jepun telah menguasai
Lapangan Terbang Kota Bharu. Serangan darat tentera
Jepun sukar dihalang kerana strategi pegawainya yang
berkemahiran tinggi dalam peperangan.
• Jeneral Yamashita mengarahkan kapal terbang Jepun
menyerang Lapangan Terbang Kuantan secara mengejut.
Akibatnya, banyak kerosakan peralatan penerbangan dialami oleh tentera British.
Akibatnya, banyak kerosakan peralatan penerbangan dialami oleh tentera British.
• Tentera Jepun juga berjaya menawan Lapangan Terbang
Sungai Petani, Butterworth, dan Alor Setar.
Bab 26: Serangan Bertali Arus
• Pada 10 Disember 1941, Kelantan, Terengganu, Kedah,
dan Pulau Pinang telah diserang oleh tentera Jepun pada
masa yang singkat.
• British telah menghantar kapal terbang perang yang
hebat, iaitu HMS Prince of Wales dan HMS Repulse bagi
mengekang kemaraan tentera Jepun.
• Tentera Jepun dengan mudahnya mengetahui pergerakan
tentera British kerana Kapten Patrick Heenan, iaitu seorang
pegawai tentera India memberikan maklumat rahsia
pergerakan tentera British kepada Jepun.
• Pak Saidi mendapat berita yang mengejutkan, iaitu anaknya,
Ahmad telah meninggal dunia. Ahmad terkorban di medan
perang setelah kapalnya tenggelam diserang oleh tentera
Jepun.
• Berita kematian adiknya telah meningkatkan semangat
perjuangan dalam diri Leftenan Adnan.
Bab 27: Perancangan Dua Jeneral
• Pada 31 Januari 1942, penduduk Johor Bahru gempar
dengan kehadiran tentera Jepun. Seluruh Tanah Melayu
telah jatuh ke tangan Jepun.
• Samad termakan pujukan untuk bekerja sebagai pengintip
tentera Jepun. Tugasnya adalah untuk mengintip kedudukan
tentera British di Pasir Panjang untuk memudahkan pihak
Jepun menawan kawasan tersebut.
• Leftenan Jeneral A.E. Percival sedar akan keupayaan tentera
British di Singapura masih kuat. Angkatan tentera British
sebanyak 85 000 orang masih mampu menyekat kemaraan
tentera Jepun yang cuma berjumlah 30 000 orang.
• Kapten Rix dan Adnan mengatur persiapan bagi menentang
tentera Jepun di Bukit Candu dan Pasir Panjang.
• Adnan berasa amat kecewa apabila banyak tentera asing
tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mempertahankan
Semenanjung Tanah Melayu, malah mereka sanggup
menyerah diri daripada terus berjuang.
Bab 28: Pertempuran demi Pertempuran
• Pada 3 Februari 1942, Jeneral Yamashita telah menghantar
13 000 orang tentera elitnya bagi melakukan pendaratan
di bahagian utara Singapura berhampiran dengan Sarimun.
• Beberapa tempat di Singapura telah dikuasai oleh tentera
Jepun. Jeneral Yamashita telah menulis surat kepada
Jeneral A.E. Percival supaya menyerah kalah tetapi ditolak
oleh Jeneral A.E. Percival.
• Askar Melayu merupakan satu-satunya pasukan yang masih
bersemangat bertempur dengan tentera Jepun. Mereka
dengan beraninya berjuang untuk mempertahankan tanah
air tercinta tanpa menghiraukan keselamatan diri.
• Bukit Candu dan Pasir Panjang merupakan sempadan
pertahanan terakhir British di Singapura. Walaupun benteng
sekeliling telah jatuh ke tangan Jepun, Leftenan Adnan
berjanji akan mempertahankannya walau dengan apa-apa cara sekalipun. Askar Melayu akan berjuang hingga
titisan darah yang terakhir.
Bab 29: Terus Berjuang
• Maklumat tentang tali barut yang mengintip bagi pihak
tentera Jepun telah sampai ke pengetahuan Leftenan Adnan.
• Leftenan Adnan segera bertindak menyerbu rumah tempat
persembunyian tali barut Jepun itu. Samad bersama-sama
dengan tiga orang pengintip Jepun berjaya ditewaskan.
• Pada pukul 2.00 petang, Rejimen Askar Melayu Kompeni
‘B’ yang mempertahankan Bukit Candu dibedil.
• Pasukan Jepun berjaya menawan kedudukan askar Melayu
walaupun askar Melayu memberikan tentangan yang sengit.
Mereka tewas kerana kekurangan peralatan ketenteraan.
• Akibat kehabisan peluru, askar Melayu sanggup bertempur
dari jarak dekat dengan menggunakan bayonet.
Bab 30: Serangan Balas
• Jepun menghantar wakilnya meminta Leftenan Adnan dan
anak-anak buahnya agar menyerah kalah. Permintaan ini
ditolak mentah-mentah oleh Leftenan Adnan.
• Leftenan Renya Mutaguchi tidak menduga tenteranya masih
diberikan tentangan sengit oleh askar Melayu yang serba
kekurangan dari segi bilangan dan peralatan ketenteraan.
• Tentera Jepun terpaksa berundur seketika kerana mereka
gagal menembusi kubu di Pasir Panjang.
• Kebijaksanaan Leftenan Adnan menghidu penyamaran
askar Jepun yang berlagak seperti tentera Sikh mendapat
pujian daripada Jeneral A.E. Percival. Kesemua tentera
Jepun yang menyamar itu berjaya dibunuh.
Bab 31: Biar Putih Tulang
• Kegagalan tentera Jepun menembusi barisan pertahanan
askar Melayu menimbulkan perasaan marah Mejar Kimura.
Mereka tiada pilihan selain menggempur habis-habisan
askar Melayu yang bertahan di Bukit Candu.
• Jepun menggunakan kekuatan tentera udaranya apabila
tentera daratnya gagal menewaskan pertahanan askar
Melayu. Askar Melayu sudah memasang tekad, iaitu mereka
tidak akan sesekali menyerah kalah walau apa-apa pun
yang terjadi.
• Dalam pertempuran itu, Kapten Rix telah terkorban. Hal in
menyemarakkan semangat Leftenan Adnan untuk berjuang
menentang Jepun.
• Mejar Kimura melahirkan rasa kehairanannya kerana askar
Melayu masih mampu memberikan tentangan hebat
walaupun bilangannya tidak banyak.
Bab 32: Tumpah Darah Perwira
• Pertahanan askar Melayu di Bukit Candu semakin meruncing
akibat diasak tanpa henti oleh tentera Jepun.
• Leftenan Adnan terus memberikan kata-kata semangat
kepada anak-anak buahnya. Mereka semakin kehabisan
peluru sedangkan asakan tentera Jepun semakin bertambah.
• Tentera Jepun berjaya menembusi kubu pertahanan askar
Melayu. Bunyi tembakan kedua-dua pasukan tidak lagi
kedengaran kerana kehabisan peluru. Berlaku pertempuran
jarak dekat antara askar Melayu yang menggunakan bayonet
dengan askar Jepun yang menggunakan pedang samurai.
• Pertempuran berakhir apabila Jepun berjaya menawan Bukit
Candu. Semua anggota askar Melayu terkorban kecuali
Leftenan Adnan dan Koperal Yaakob. Leftenan Renya
Mutuguchi melepaskan perasaan marahnya terhadap Leftenan
Adnan. Tubuh Leftenan Adnan diterajang dengan sekuat hati.
• Tentera Jepun mengikat Leftenan Adnan yang cedera dan
menggantungnya pada pokok ceri.
• Leftenan Renya Mutuguchi mengambil bayonet lalu
menikam perut Leftenan Adnan. Seorang demi seorang
tentera Jepun mengambil giliran menikam tubuh Leftenan
Adnan. Keadaan Leftenan Adnan amat mengerikan.
• Penghulu Deraman dan orang-orang kampung menggali
lubang untuk mengebumikan mayat-mayat askar Melayu
yang mati syahid mempertahankan negara.
Bab 33: Jatuhnya Kota Singa
• Jeneral A.E. Percival akur akan kekalahan tenteranya kepada pihak Jepun. Beliau bertindak menghubungi
Jeneral Yamashita bagi mendapatkan jaminan keselamatan
sekiranya tentera British menyerah kalah.
• Pada pukul 5.15 petang, Jeneral A.E. Percival mengarahkan
tentera British menyerah kalah di Kilang Kereta Ford,
Alexandra. Dengan itu, Pasukan Tentera Berikat dengan
rasminya telah menyerah kalah.
• Kematian Leftenan Adnan yang penuh tragis itu diceritakan
sendiri oleh Koperal Yaakob yang merupakan satu-satunya
Askar Melayu yang masih hidup. Dia bernasib baik kerana
berpura-pura mati.
Bab 34: Darah Mengalir di Sungai Ramal
• Kematian Leftenan Adnan masih belum memuaskan
hati Jeneral Yamashita. Hal ini dikatakan demikian kerana
adiknya sendiri terkorban setelah ditikam dengan bayonet
oleh Leftenan Adnan.
• Jeneral Yamashita mengarahkan Leftenan Renya Mutuguchi
pergi ke Semenanjung Tanah Melayu untuk menjejaki
keluarga Leftenan Adnan.
• Kehadiran tentera Jepun ke Sungai Ramal, Kajang untuk
mencari keluarga Leftenan Adnan sampai ke pengetahuan
Pak Saidi.
• Pak Saidi telah diarahkan memasuki trak tentera Jepun.
Pak Saidi sempat membunuh beberapa orang askar Jepun
yang mengiringinya hanya menggunakan keris sebelum dia
ditembak mati.
• Keberanian Pak Saidi mendapat pujian daripada penduduk
Sungai Ramal. Mereka menganggap Pak Saidi sebagai wira.
Bab 35: Perjuangan Belum Berakhir
• Kedatangan tentera Jepun menyebabkan kehidupan harian
dan keselamatan penduduk terancam.
• Fatimah, iaitu anak Sophia yang baru berumur tujuh bulan
meninggal dunia akibat demam panas.
• Pada 15 Ogos 1945, penduduk Tanah Melayu dikejutkan
dengan berita Amerika Syarikat menggugurkan bom atom
di Hiroshima dan di Nagasaki. Jepun akhirnya menyerah
kalah dan Tanah Melayu diperintah semula oleh British.
• Sophia ditawarkan bertugas di Sekolah Kebangsaan Sungai
Ramal. Di situ, dia bertemu jodoh dengan Ustaz Ridwan.
Sophia disahkan menghidap penyakit leukemia dan
meninggal dunia.
Tema
Keberanian dan keperwiraan askar Melayu semasa
mempertahankan tanah air daripada dijajah oleh kuasa asing.
Persoalan
(a) Persoalan kasih sayang dalam keluarga.
(b) Persoalan pengkhianatan anak bangsa yang memusnahkan
negara.
(c) Persoalan sikap manusia yang suka mengambil
kesempatan untuk kepentingan diri.
(d) Persoalan kepatuhan anak-anak terhadap ibu bapa.
(e) Persoalan kebijaksanaan menggunakan taktik semasa
peperangan.
(f) Persoalan pandangan jauh seorang ketua keluarga.
(g) Persoalan harapan seorang ayah terhadap anaknya.
Watak dan Perwatakan
(a) Watak utama: Leftenan Adnan
(b) Watak sampingan : Pak Saidi, Sophia, Nordin, Samad,
Jeneral A.E. Percival, Leftenan Jeneral Tomoyuki
Yamashita, dan sebagainya.
Leftenan Adnan
(a) Leftenan Adnan ialah anak sulung Pak Saidi dan Mak
Milah.
(b) Beliau mendapat pendidikan di sekolah Inggeris.
(c) Beliau pernah menjadi guru sebelum menjadi askar.
(d) Beliau berkahwin dengan Sophia dan dikurniakan tiga
orang anak iaitu Mokhtar, Zainudin, dan Fatimah.
(e) Seorang yang mahir dalam ilmu persilatan.
(f) Seorang yang bijak. Buktinya, Leftenan Adnan bijak
mengesan strategi yang dirancang oleh Leftenan Renya
Mutuguchi apabila dia mengarahkan beratus-ratus
orang tenteranya menyamar sebagai askar Sikh untuk
mengelirukan askar Melayu.
(g) Seorang yang berani. Contohnya, Adnan berani menerima
cabaran remaja Kampung Sungai Merab untuk berlawan
tinju.
(h) Seorang yang rajin belajar.
(i) Seorang yang mempunyai semangat patriotik yang tinggi.
(j) Seorang yang penyayang.
(k) Seorang yang patuh akan kehendak orang tua.
(l) Seorang ketua yang bertanggungjawab.
(m) Seorang yang gigih semasa menjalani latihan.
(n) Seorang yang penyabar.
(o) Seorang yang memiliki semangat cinta akan negara yang
tinggi.
(p) Seorang yang berfikiran rasional.
Pak Saidi
(a) Pak Saidi ialah bapa Adnan, Ahmad, dan Amarullah dan
suami kepada Mak Milah.
(b) Pak Saidi bekerja sebagai pekebun dan pesawah.
(c) Seorang yang penyayang.
(d) Seorang yang mementingkan ilmu.
(e) Seorang yang berpandangan jauh dengan menghantar
anak-anaknya ke sekolah Inggeris.
(f) Seorang yang gigih menempuh cabaran.
(g) Seorang yang berani mempertahankan maruah diri.
(h) Seorang yang baik hati.
(i) Seorang yang bersikap tabah.
(j) Seorang yang berpendirian teguh.
(m) Seorang yang mempunyai sifat patriotisme yang tinggi.
(k) Seorang yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap
anak-anaknya.
Jeneral A.E. Percival
(a) Seorang yang bertanggungjawab.
(b) Seorang yang bijak semasa mengatur strategi.
(c) Seorang yang kurang cekap ketika mengurus pentadbiran.
(d) Seorang yang bersikap tidak adil semasa pembahagian
senjata.
(e) Seorang yang mudah berprasangka buruk terhadap
musuh.
(f) Seorang yang mementingkan keselamatan anak-anak
buahnya.
(g) Seorang yang berfikiran rasional.
Jeneral Tomoyuki Yamashita
(a) Seorang Pegawai Pemerintah Tentera Jepun.
(b) Seorang yang bijak menyusun strategi.
(c) Seorang yang gigih.
(d) Seorang yang berpendirian tegas.
(e) Seorang yang bersikap patriotik terhadap tanah air
sendiri.
(f) Seorang yang pendendam.
(g) Seorang yang zalim dan tidak berperikemanusiaan.
(h) Seorang yang bercita-cita besar.
Plot
Binaan Plot
(a) Peristiwa dalam novel ini disusun secara kronologi.
(b) Dalam bahagian permulaan, pembaca diperkenalkan
kepada watak utama, iaitu Adnan. Adnan digambarkan
sebagai seorang anak muda yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan dalam dirinya. Dia memiliki sifat
keberanian yang jarang-jarang terdapat pada orang yang
seusia dengannya.
(c) Dalam perkembangan cerita, peristiwa tertumpu pada
suasana kehidupan penduduk Kampung Sungai Ramal,
Kajang yang hidup dalam serba kemiskinan. Kemiskinan
penduduk kampung telah memberi kesedaran kepada
ayah Adnan, iaitu Pak Saidi untuk mengubah nasib
bangsanya. Mereka tidak harus kekal menjadi petani
yang miskin. Pak Saidi berpendapat bahawa anak-anak
perlu diberikan didikan yang sempurna agar mereka
lebih berpendidikan dan akhirnya mampu membawa
perubahan kepada keluarga, bangsa, dan negara.
(d) Dalam bahagian perumitan, Pak Saidi diceritakan telah
mengambil suatu tindakan yang luar biasa. Pak Saidi
telah menghantar anaknya belajar di sekolah Inggeris.
Penduduk kampung khuatir anak Pak Saidi akan
dikristiankan atau menjadi murtad. Hal ini mengundang
rasa kurang senang penduduk Kampung Sungai Ramal.
Mereka ingin menghalau Pak Saidi sekeluarga dari
kampung jika dia meneruskan cita-cita tersebut. Namun,
Pak Saidi tidak berganjak daripada keputusan yang telah
dibuatnya.
(e) Dalam bahagian klimaks, berlaku pertempuran sengit
antara tentera British yang dibantu oleh askar Melayu
menentang tentera Jepun. Kejatuhan negeri-negeri
di Tanah Melayu ke tangan Jepun menyebabkan British
terpaksa mempertahankan Singapura sebagai kubu
terakhir mereka. Leftenan Adnan merupakan pegawai
tentera yang diamanahkan untuk mempertahankan kubu
di Pasir Panjang dan Bukit Candu. Berlaku beberapa siri
pertempuran yang hebat antara askar Melayu dengan
tentera Jepun. Pertahanan askar Melayu di Bukit Candu
semakin meruncing akibat diasak tanpa henti oleh
tentera Jepun. Leftenan Adnan terus memberikan kata-kata semangat kepada anak-anak buahnya.
(f) Peleraian cerita apabila Jepun berjaya menawan Bukit
Candu dalam satu pertempuran. Semua anggota askar
Melayu terkorban kecuali Leftenan Adnan dan Koperal
Yaakob. Leftenan Adnan berjaya ditangkap. Leftenan
Renya Mutuguchi melepaskan perasaan marahnya
terhadap Leftenan Adnan. Tentera Jepun mengikat
Leftenan Adnan yang cedera dan menggantungnya
pada pokok ceri. Leftenan Renya Mutuguchi mengambil
bayonet lalu menikam perut Leftenan Adnan. Seorang
demi seorang tentera Jepun mengambil giliran menikam
tubuh Leftenan Adnan. Jeneral A.E. Pervical akur akan
kekalahan tenteranya kepada pihak Jepun.
Teknik Plot
(a) Teknik dialog. Contohnya, perbualan antara Pak Saidi
dengan Mak Milah. Pak Saidi melahirkan rasa terkilannya
kerana orang-orang Melayu miskin di tanah air sendiri.
(b) Teknik imbas kembali. Leftenan Adnan teringat kembali
suasana meriah menyambut hari raya ketika zaman
kanak-kanak. Bapanya membuat lemang manakala
ibunya menyediakan lauk-pauk dan kuih-muih. Lampu
pelita mengelilingi rumahnya. Adnan dan adik-adiknya
serta kanak-kanak yang lain bermain mercun dan bunga
(c) Teknik pemerian. Contohnya, pengarang memerihalkan
angkatan tentera British di Singapura sebanyak 85 000
orang dan mampu menyekat kemaraan tentera Jepun
yang cuma berjumlah 30 000 orang.
(d) Teknik saspens. Contohnya, pembaca tertanya-tanya
tentang tindakan selanjutnya dari Leftenan Adnan
semasa beliau dan pasukannya mengepung tempat
persembunyian musuh.
(e) Teknik kejutan. Contohnya, Deris terkejut apabila
mendapati lelaki di sebalik topeng itu sebenarnya ialah
Samad.
Latar
Latar Tempat
(a) Kampung Sungai Ramal, Kajang.
(b) Pagar Ruyung.
(c) Kampung Sungai Merab.
(d) Sekolah Melayu Sungai Ramal.
(e) Port Dickson dan Kem Haig Lines.
(f) Singapura.
(g) Pangkalan tentera Pasir Panjang.
(h) Bukit Candu.
Latar Masa
(a) Sekitar awal tahun 40-an.
(b) Waktu pagi, petang, dan malam.
(c) 6 Disember 1941.
(d) Pagi 4 Disember 1941.
(e) Tengah malam 8 Disember 1941.
(f) 9 Disember 1941.
(g) 10 Disember 1941.
(h) 14 Disember 1941.
Latar Masyarakat
(a) Masyarakat yang amat cinta akan tanah air.
(b) Masyarakat yang memiliki keberanian yang luar biasa.
(c) Masyarakat yang berpendirian teguh.
(d) Masyarakat tentera yang sanggup berkorban untuk
mempertahankan negara.
(e) Masyarakat yang menjadi pembelot dan pengkhianat
bangsa.
(f) Masyarakat yang memiliki sifat amanah dan
bertanggungjawab.
(g) Masyarakat yang bijak mengatur strategi peperangan.
Gaya Bahasa
(a) Simile. Contohnya, macam ayam berak kapur,
seumpama ombak besar menghempas pantai.
(b) Metafora. Contohnya, api kemarahan, menyentuh jiwa.
(c) Personifikasi. Contohnya, Fikirannya melayang- layang
mengenang kembali peristiwa dua hari yang lalu dan
cuaca sejuk menusuk hingga ke tulang sum sum.
(d) Hiperbola. Contohnya, Bahangnya terasa perit
membakar kulit.
(e) Peribahasa. Contohnya, …sepandai-pandai tupai
melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua dan sediakan
payung sebelum hujan…
Nilai
(a) Kasih sayang. Contohnya, Pak Saidi dan Mak Milah amat
menyayangi anak-anak mereka, iaitu Adnan, Ahmad, dan
Amarullah.
(b) Keberanian. Contohnya, Leftenan Adnan berani berjuang
menentang tentera Jepun sehingga titisan darah yang
terakhir walaupun tanpa senjata.
(c) Cinta akan negara. Contohnya, Leftenan Adnan sanggup melepaskan jawatannya sebagai guru pelatih untuk
memasuki bidang ketenteraan.
(d) Rasional. Contohnya, Pak Saidi yakin bahawa tindakannya
menghantar anak-anaknya ke sekolah aliran Inggeris
merupakan langkah yang tepat.
(e) Kebijaksanaan. Contohnya, Leftenan Adnan bijak
mengesan helah tentera Jepun yang menyamar sebagai
tentera India yang memakai turban ketika menyerang
askar Melayu di Pasir Panjang.
(f) Ketabahan. Contohnya, Sophia tabah memelihara anak-anaknya setelah suaminya, iaitu Leftenan Adnan gugur
di medan pertempuran.
(g) Ketaatan. Contohnya, Leftenan Adnan taat pada suruhan
agama apabila dia melakukan solat hajat sebelum
menjalankan tugas sebagai pemimpin pasukan askar
Melayu untuk menentang pihak Jepun.
(h) Tanggungjawab. Contohnya, sebagai ketua, Leftenan
Adnan menjalankan tanggungjawabnya dengan penuh
dedikasi untuk mempertahankan Bukit Candu daripada
ditawan oleh pihak Jepun.
Pengajaran
(a) Kita hendaklah menyayangi anggota keluarga agar
hubungan sentiasa harmoni. Contohnya, Pak Saidi yang
penyayang menggunakan pendekatan psikologi untuk
mendidik anak-anaknya.
(b) Kita hendaklah berani mempertahankan negara.
Contohnya, keberanian Leftenan Adnan dan askar Melayu
yang lain ketika mempertahankan negara menjadi buah
mulut pihak rakan dan pihak musuh.
(c) Kita perlulah memiliki semangat cinta akan negara yang
tinggi. Contohnya, perjuangan Leftenan Adnan dan
askar Melayu membuktikan bahawa mereka memiliki
semangat cinta akan negara yang tinggi.
(d) Kita perlulah memiliki wawasan dan berpandangan jauh.
Contohnya, Pak Saidi memilih sekolah beraliran Inggeris
untuk anak-anaknya.
(e) Kita mestilah menjalankan tanggungjawab yang
diamanahkan. Contohnya, Leftenan Adnan
bertanggungjawab memberikan kata-kata semangat
kepada anak-anak buahnya dalam medan pertempuran
walaupun bilangan mereka sedikit dan kehabisan peluru.
(f) Kita perlulah rajin melakukan sesuatu agar dapat
memberikan manfaat kepada orang lain. Contohnya,
Adnan rajin membantu ayahnya, Pak Saidi melakukan
kerja-kerja kampung.
(g) Kita tidak sewajarnya menjadi pengkhianat kepada bangsa
dan negara. Contohnya, tindakan Samad menjadi ejen
perisik untuk tentera Jepun merupakan suatu perbuatan
khianat kepada agama, bangsa, dan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan