Teknik ini sesuai digunakan oleh ibu bapa, tutor, penjaga mahupun murid Tahun 4,5 dan 6.
Kelas preview ABM (Latihan 01)
Tunjuk gambar ini kepada anak anda.
Tugasan 1 :
1. Senaraikan 10 perkataan pertama yang anda lihat dalam visual di bawah.
Cadangan jawapan yang sesuai ialah ...
- Tulisan berangkai
- Tomato ceri
- Tangkai tomato
- Daun pudina
- Senduk kayu
- Spageti
- Kain lap
- Meja
- Lada putih
- Ira kayu
- Urat daun
- Jahitan
- Lipatan
- 11 biji tomato ceri
- 10 helai daun pudina
- Lekukan pada batang senduk kayu
- 4 keping papan
- Bayang-bayang
- Titisan air (pada tomato)
- Sayur
- Alatan memasak
- Hijau
- Merah
- Kuning
- Putih
- Merah jambu
- Coklat tua
- Coklat muda
- Segar
- Garisan
- Bulat
- Bujur
- Kecil
- Besar
- Tipis / Nipis / Pipih
- Keras
- Corak kain lap
- Tona warna
- Pepejal
- Warna terang
Tugasan 2 :
Tunjukkan gambar ini.
Apa pula perkataan yang terlintas?
Saya mahukan 20 perkataan pertama selain perkataan tadi.
Daripada 30 perkataan tadi. Kelaskan pula jenis kata.
Kata Nama
Kata Kerja
Kata Adjektif
Cadangan jawapan tugasan 2 ialah...
Dapur tanpa visual – pengelasan mengikut jenis kata
Olahan jawapan daripada peserta ABM.
Kata Nama
|
Kata Kerja
|
Kata Adjektif
|
Makanan
|
Menjerang
|
Sedap
|
Gas
|
Mencuci
|
Manis
|
Air
|
Memotong
|
Pahit
|
Kek
|
Merasa
|
Masam
|
Rempah
|
Bau
|
Masin
|
Kicap
|
Menggoreng
|
Panas
|
Pinggan
|
Segar
| |
Mangkuk
| ||
Ibu
| ||
Singki
| ||
Cerek
| ||
Peti sejuk
| ||
Botol air
| ||
Kabinet
| ||
Ketuhar gelombang mikro
| ||
Garam
| ||
Milo
| ||
Sos cili
| ||
Kuali
| ||
Periuk
| ||
Sabun cuci pinggan
| ||
Tong gas
| ||
Periuk nasi
| ||
Minyak
| ||
Tong Sampah
| ||
Pisau
| ||
Asam jawa
| ||
Rak pinggan
| ||
Gula
| ||
Bawang
| ||
Garfu
| ||
Sayur-sayuran
| ||
Cawan
| ||
Tomato
| ||
Kiwi
| ||
Gunting
| ||
Meja
| ||
Kerusi
| ||
Tisu
| ||
Ikan
| ||
Tudung saji
| ||
Jug air
| ||
Teko
| ||
Pengisar makanan
| ||
Papan pemotong
|
Tanpa bantuan saya;
Anda boleh teruskan dengan konsep seperti ini.
1. Cari 1 gambar dalam google. Tetapkan 1 tema.
2. Senaraikan apa yang dilihat. Buka mata seluas-luasnya. ZOOM IN!
3. Tulis 'tema' sahaja tanpa bantuan visual.
4. Keluarkan 30-50 patah perkataan lain.
5. Kelaskan semua perbendaharaan kata yang ada mengikut jenisnya.
6. Kita akan sambung untuk proses seterusnya pada entri seterusnya.
A) Membina ayat mudah.
B) Membina ayat kompleks.
Kita BUAT.
Kita DAPAT.
Pelajar HEBAT.
THiS 012.7878.654
Tiada ulasan:
Catat Ulasan